Rabobank versnelt hypotheekproces met Datakeeper: minder papierwerk en meer regie voor de klant
Rabobank zet een grote stap in het verbeteren van het hypotheekproces door als eerste Nederlandse hypotheekverstrekker de ID-wallet van Datakeeper te integreren. Klanten kunnen hiermee hun gegevens rechtstreeks ophalen bij bronnen zoals het UWV en Mijn Pensioenoverzicht, en veilig delen met hun hypotheekadviseur. Het resultaat: meer regie voor de klant, minder handmatig werk en snellere verwerking. We spraken over de integratie met Koen Overeem (Tribe Lead Housing bij Rabobank) en Vincent Kolijn (CEO van Datakeeper).
Wie ooit een hypotheek heeft aangevraagd, weet dat er veel informatie nodig is om het proces goed te doorlopen. Zo moet je onder andere documenten aanleveren over je inkomen, je werksituatie en financiële verplichtingen. Aan de andere kant van het proces zit een hypotheekadviseur die alles handmatig moet controleren en verwerken.
Rabobank wil dit proces vereenvoudigen in samenwerking met Datakeeper. “We willen het hypotheekproces voor onze klanten eenvoudiger, sneller en betrouwbaarder maken,” zegt Koen Overeem. “Met Datakeeper kunnen klanten hun gegevens veilig en gemakkelijk verzamelen en delen met hun hypotheekadviseur, die vervolgens direct over de meest actuele informatie beschikt. Zo wordt het proces voor zowel de klant als de adviseur aanzienlijk eenvoudiger en sneller."
Vincent Kolijn vertelt dat het gebruik van Datakeeper geheel vrijwillig is. “Wie bij Rabobank een hypotheekaanvraag start, krijgt bij aanvang de vraag of hij of zij de gegevens wil delen via Datakeeper, of zelf wil aanleveren bij de bank. De regie ligt dus bij de klant.”
“Mensen die kiezen om via Datakeeper hun gegevens aan te leveren, ontvangen een QR-code. Deze code scannen ze, en vervolgens loggen ze in met hun DigiD om hun gegevens op te halen bij de aangesloten instanties. Deze gegevens worden dan versleuteld op de klant zijn eigen smartphone opgeslagen en vanaf daar veilig aan Rabobank doorgegeven. Per aanvraag kan de klant bekijken welke gegevens zijn opgehaald en geeft de klant expliciet toestemming om ze te delen met Rabobank.”
Meer veiligheid, minder fouten
Daarmee stipt Kolijn meteen een groot voordeel van Datakeeper aan: de ID-wallet slaat zelf geen data op. “Er is dus geen centraal punt ergens in de cloud waar deze data van Rabo-klanten te vinden zijn en wij als Datakeeper hebben ook geen toegang tot die gegevens. Dit zorgt voor extra veiligheid voor de klant.”

“We ontvangen de relevante informatie dus rechtstreeks van de bron”, vult Overeem aan. “Dit zorgt er niet alleen voor dat de hypotheekadviseur altijd beschikt over de meest recente gegevens, maar maakt het ook onmogelijk voor kwaadwillenden om gemanipuleerde documenten in te dienen. Dat verhoogt de betrouwbaarheid van het proces.”
Een ander voordeel zit in het geautomatiseerd en realtime delen van de meest actuele gegevens. “Voorheen werden gegevens handmatig ingevoerd, wat altijd risico’s op fouten met zich meebracht”, legt Overeem uit. “Nu er steeds meer automatisch wordt aangeleverd en verwerkt, is de foutgevoeligheid behoorlijk afgenomen.”
Meer gemak en snelheid voor de klant
Hoewel het verminderen van fouten en voorkomen van fraude belangrijke voordelen zijn, was de belangrijkste drijfveer voor Rabobank bij de Datakeeper-integratie het verbeteren van de klantbeleving. “Een hypotheek aanvragen is voor veel mensen een spannend proces met een lange doorlooptijd,” zegt Overeem. “Met Datakeeper maken we het proces overzichtelijker, sneller en minder foutgevoelig. Klanten kunnen zo in enkele minuten hun gegevens verzamelen en delen, en krijgen dus sneller duidelijkheid over hun financiële mogelijkheden.”
"In de huidige woningmarkt is snel handelen essentieel, dus elk voordeel dat we hierin aan de klant kunt bieden, is van grote waarde.”
Bij het hypotheekproces zijn er ontzettend veel stappen te doorlopen. Dat zijn veelal eenvoudige taken die prima geautomatiseerd kunnen worden. “Door die stappen te digitaliseren, maken we het proces niet alleen efficiënter, maar ook sneller,” aldus Overeem.
En dat is niet alleen prettig voor de klant, maar ook voor de hypotheekadviseur. Automatisering neemt veel werk uit handen, waardoor adviseurs meer tijd hebben voor persoonlijk contact en advies. “Dat is precies waar we als Rabobank het verschil willen maken,” aldus Overeem. “In de huidige woningmarkt is snel handelen essentieel, dus elk voordeel dat we hierin aan de klant kunt bieden, is van grote waarde.”
Breder inzetbaar in de toekomst
Overeem en Kolijn zien kansen om de dienstverlening van Rabobank met Datakeeper verder te verbeteren. Op dit moment kunnen klanten via de ID-wallet gegevens ophalen bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen (BRP), het UWV en Mijn Pensioenoverzicht. Daarnaast wordt het identiteitsbewijs veilig en digitaal ingelezen.

“Maar we denken dat er nog veel meer mogelijk is,” zegt Overeem. “We willen klanten de mogelijkheid bieden ook gegevens van andere relevante bronnen te delen met de bank, bijvoorbeeld van WOZ of DUO. Daarbij staat voorop dat de klant zelf bepaalt welke informatie hij of zij wil delen. We onderzoeken nu welke gegevens via Datakeeper écht van toegevoegde waarde zijn voor een soepel en persoonlijk klantproces.”
Momenteel kiest 20% van de klanten van Rabobank voor het gebruik van Datakeeper bij hun hypotheekaanvraag. Dat percentage zal de komende tijd alleen maar stijgen.
Daarnaast ziet Kolijn kansen buiten het hypotheekproces. “Samen met Rabobank hebben we de twintig belangrijkste klantreizen in kaart gebracht waar Datakeeper waarde kan toevoegen. In elk proces waarbij klantgegevens worden gevraagd – of het nu gaat om een kopie van je paspoort of je geboortedatum – kan Datakeeper het voor klanten makkelijker en veiliger maken.”

