Cense vertegenwoordigt Nederland in Europese finale Mastercard for Fintechs
De Amsterdamse startup Cense is de Nederlandse winnaar van de Mastercard for Fintechs-competitie. Na een reeks overtuigende pitches wist Cense de jury te overtuigen met hun innovatieve oplossing die de werelden van crypto en traditionele finance samenbrengt. De fintech zal Nederland vertegenwoordigen tijdens de Europese finale in Barcelona.
De spanning is voelbaar in de zaal als de jury zich terugtrekt. Vijf veelbelovende fintechs hebben zojuist hun visie voor de toekomst van de financiële sector gepitcht. Dan klinkt de naam van de winnaar: Cense. Medeoprichter en Chief Strategy Officer Hugo Leijtens reageert met een mix van ongeloof en pure blijdschap. “Helemaal onverwachts dat we gewonnen hebben, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik competitief ben. Mega leuk dit!”
Met de overwinning laat Cense de andere finalisten – FinBaze, CashOut, Prets BV en SocialPay – achter zich. De winst verzekert hen van een plek in de Europese finale in Barcelona. Daar strijden ze om een aanzienlijk prijzenpakket: €100.000 aan marketingsupport, mentorbegeleiding van experts en directe toegang tot het wereldwijde Mastercard Start Path-programma.
De competitie dient als een platform voor versnelling, iets wat de winnaars van vorig jaar, GoDutch & Pay4You, op het podium onderstreepten door hun succesvolle partnership met Mastercard te delen.
Brug tussen crypto en compliance
Cense won de competitie met zijn missie om een brug te slaan tussen de snel evoluerende cryptowereld en de traditionele financiële sector. De startup focust hierbij op transparantie en compliance (anti-witwassen), wat volgens hen innovatie niet in de weg hoeft te staan.
In een reactie op de eigen website stelt Leijtens dat de winst meer is dan alleen erkenning. “Het is het bewijs dat de industrie klaar is om verantwoorde innovatie te omarmen. Bij Cense geloven we dat compliance een ‘business enabler’ moet zijn, geen barrière.”
Jan-Willem van der Schoot (Country Manager van Mastercard Nederland) benadrukt het belang van zulke samenwerkingen. "Bij Mastercard zien we fintechs als belangrijke partners. Ze brengen de flexibiliteit, creativiteit en gedurfde ideeën die nodig zijn om de toekomst van financiële diensten vorm te geven."
Voor Cense openen zich nu de deuren naar een groot internationaal netwerk. Leijtens kijkt vol vertrouwen vooruit naar de finale. "We are going to rock it in Barcelona!"
