Wordt Google Mortgage koning van hypotheekland?
Begin dit jaar is Google Mortgage gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk. De livegang kwam niet groot in het nieuws en de impact lijkt nog gering. Maar volgens Yellowtail directeur Gert Vasse is de impact groter dan die lijkt en zal een aanzienlijke verandering van het hypotheekdistributielandschap optreden. Dat schrijft hij onlangs in een artikel op Emerce.
Met een stille livegang biedt Google sinds het begin van 2015 in Groot-Brittannië de tool Google Mortgage aan. Het is een simpele hypotheekvergelijker waarin consumenten na het invullen van een paar zoekvelden een lijst krijgen met de beste maandbedragen en condities opgesteld uit de gegevens van een groot aantal (81) hypotheekaanbieders. De klant kan filteren op geldverstrekker, en product- of rentetype. Gebruikers kunnen in een keer doorklikken naar de website van de verstrekker van hun keuze of contact opnemen met een onafhankelijke adviseur die is aangesloten bij Google.
Volgens Gert Vasse, de directeur van Yellowtail Consulting – een adviesbureau voor financiële dienstverleners – en tot nu toe eenmalig Emerce auteur, is het Google’s doelstelling om klanten die een hypotheek willen afsluiten op weg te helpen in hun voorbereiding. Gebruikmaken van de tool is gratis. De 81 aangesloten hypotheekverstrekkers betalen Google, en ook de aangesloten onafhankelijke hypotheekadviseurs betalen de internetgigant om zo klanten doorverwezen te krijgen.
Nederlandse hypotheekmarkt
Om te illustreren welke potentiele markt Google met zijn nieuwe tool aanboort haalt Vasse data aan uit een recent onderzoek van marktonderzoeker GfK. 86% van de Nederlandse consumenten begint zijn zoektocht naar een hypotheek online en een dergelijk online onderzoek neemt al gauw 55 dagen, 10 stappen en 257 minuten in beslag. Bij een invoer van Google Mortgage in Nederland zal een groot deel van deze zoektocht zich gaan verplaatsen naar deze nieuwe service, stelt Vasse. “Met de grote hoeveelheid zoekwoorden in hypotheekland zal Google vrij snel geldverstrekkers en adviseurs overtuigen zich aan te sluiten. Deze partijen zullen dolgraag op de online ‘place to be’ zijn: waar de consument zich massaal bevindt.”
Volgende stappen
Maar dit is volgens de Yellowtail directeur lang ‘niet alles wat Google kan op hypotheekgebied’. “Met de huidige versie laat Google absoluut niet het achterste van de tong zien. Maar welke volgende stappen zal Google kunnen zetten?” Hij noemt onder andere het voorinvullen van de tool met zoekwoorden of reeds bekende feiten over de consument, “koppeling met andere Google-services zodat een hypotheekconsument bijvoorbeeld voor een koopwoning kan staan en met 1 click direct op de smartphone alle relevante info kan zien, inclusief ‘the best offer’”, of zelfs nog een stap verder door na een tijdje te hebben toegekeken data te hebben verzameld zelf hypotheken aan te gaan bieden die hoog scoren op hun eigen rankings. Maar ook gebruik van verstorende technologie, zoals (video)chatten met hypotheekadviseurs of zelfs gratis hypotheekadvies – bekostigt via advertentie-inkomsten – zouden aan de tool kunnen worden toegevoegd.
Grote gevolgen
Mocht Google dergelijke stappen zetten heeft dat grote gevolgen voor de hypotheekmarkt. “Dit duwt alle marges uit de hypotheekmarkt. Of Google het kanaal over komt is wat mij betreft geen vraag, dat is enkel een kwestie van timing. Ik verwacht dat er een flinke lobby gaat ontstaan vanuit de EU, banken, verzekeraars en tussenpersonen tegen de invloed van Google”, zegt Vasse. Vasse raadt de Nederlandse banken en hypotheekmarktspelers aan om snel concurrerende platformen aan te bieden om te voorkomen dat zij vertrapt worden door de gigantische zoekmachine. “De hypotheekbranche zal zelf moeten doorschakelen naar de volgende versnelling om de regie te houden over waardetoevoegende dienstverlening. Grotere spelers (hypotheekverstrekkers) moeten zelf heel snel online platformen gaan aanbieden, zoals Google dat wil gaan doen. Daarmee haal je Google de wind uit de zeilen, plus het biedt de mogelijkheid om als Nederlandse sector internationaal binnen de EU succesvol te gaan worden.” Hij sluit af: “And if you can’t beat them: join them.”