VISA: betaalkaarten en cash overbodig in 2020
De komende jaren zal mobiel betalen zo’n enorme groei doormaken dat het dagelijks gebruik zal verdubbelen en steeds minder consumenten hun portemonnee zullen trekken om met cash of betaalkaart te betalen. Dat blijkt uit een onderzoek dat VISA Europe gisteren heeft gepubliceerd.
Er staat veel te gebeuren op het gebied van betalen de komende periode. Mobiel betalen is in opkomst, terwijl in Europa steeds minder met contant geld wordt betaald. Steeds meer topeconomen pleiten voor het afschaffen van cash geld, terwijl volgens De Nederlandsche Bank in Nederland nog de meeste betalingen met contant geld plaatsvinden. Wel pinnen consumenten liever dan dat zij in cash betalen, en ING meldt eind april dat er tot dan al meer contactloze betalingen zijn gedaan dan in heel 2014. Maar volgens VISA Europe zal mobiel betalen de komende vijf jaar steeds meer terrein winnen en een enorme groei vertonen.
‘Cash-last’
Uit een onderzoek dat VISA Europe gisteren publiceerde blijkt dat in Europa het betalen met contant geld steeds minder populair zal worden. Contant betalen maakt plaats voor het betalen via smartphones en andere mobiele apparaten. Een op de vijf Europeanen verwacht in 2020 dagelijks betalingen via zijn of haar mobiel te maken, twee keer zo veel als de 10% die dit anno 2015 al dagelijks doen. Meer dan de helft (53%) verwacht ten minste een keer per week via zijn of haar mobiel te betalen. 41% geeft daarnaast aan geïnteresseerd te zijn in het gebruiken van een ‘mobile wallet’.
Naast dat steeds meer consumenten mobiel betalen zullen omarmen, zullen ook de gemiddelde uitgaven via smartphones stijgen. Geeft de gemiddelde shopper vandaag de dag €22 per week uit via zijn mobiel, in 2020 ligt dit bedrag €13 hoger op een gemiddelde van €35. “Wij zijn verheugd om te zien dat consumenten verwachten om drie keer zoveel per week uit te geven in 2020. VISA denkt dat deze cijfers nog enigszins terughoudend zijn en dat het werkelijke groeiratio nog veel hoger zal liggen”, vertelt Jeremy Nicholds Executive Director Mobile bij Visa Europe. Als illustrerend voorbeeld noemt hij de groei van het aantal contactloze betalingen – een verdubbeling over de laatste 12 maanden en een verdrievoudiging van het uitgegeven bedrag. “We zijn getuige van een gigantische toename aan interesse van Europese consumenten voor snellere en meer gebruiksvriendelijke manieren van betalen, terwijl de betaaltechnologieën via mobiel en internet zich steeds verder ontwikkelen.”
Veiligheid vs. gebruiksgemak
Hoewel mobiel betalen nu vooral nog wordt gebruikt voor het aankopen van apps en muziek, heeft VISA de afgelopen periode een groei gezien van het aantal consumenten dat kleren (15% van totale m-commerce aankopen) en elektronica (13%) met de mobiel betaalt. Volgens Nicholds wordt mobiel betalen de komende 12 maanden steeds meer ‘mainstream’.
Nicholds: “Als het op geld aan komt zijn zorgen over controle en veiligheid begrijpelijk, maar vaak is een oorzaak daarvan simpelweg gebrek aan kennis.” Volgens de Mobile Executive Director wint gebruiksgemak het al snel van veiligheidsoverwegingen wanneer mensen meer bekend raken met een nieuwe manier van betalen. “Consumenten zien snel de voordelen van het gebruiksgemak, zoals we hebben gezien bij de adoptie van contactloze kaartbetalingen. Zodra mensen de technologie leren kennen, andere mensen deze zien gebruiken en zelf gewend raken op deze manier te betalen, schieten de gebruiksaantallen omhoog.”