Ralph Hamers: ING moet tempo van innovatie opvoeren

05 augustus 2015 Banken.nl

ING moet het tempo van innovatie opvoeren om de veranderende behoefte van klanten bij te houden, aldus de CEO van ING Ralph Hamers bij de presentatie van de halfjaarcijfers. In het afgelopen kwartaal heeft ING haar digitale productaanbod aan particuliere klanten verder uitgebreid en nieuwe manieren gevonden om te kunnen voldoen aan de financierings-behoeften van kleine bedrijven.

Versnellen innovatie
Innovatie is voor ING de sleutel naar verdere groei en maakt onderdeel uit van haar Think Forward strategie. Hamers noemt twee voorbeelden van innovaties in het afgelopen kwartaal: "In België zijn we een samenwerking aangegaan met Koalaboox - een online financiële dienstverlener - om kleine bedrijven cash management en facturatie instrumenten aan te bieden die hen beter in staat stellen hun financiële positie te beheren. En met behulp van data mining in Polen zijn we in staat om vooraf goedgekeurde leningen te verstrekken aan geselecteerde ondernemers."

Toch moet het tempo van innovatie worden opgevoerd om de veranderende behoefte van klanten bij te houden, aldus Hamers. Om een technologiegedreven cultuur te verankeren binnen de bank is ING gestart met een volledig herontwerp van de wijze waarop ze business doet, aldus Hamers in de Financial Times afgelopen zondag. "Wij richten ons niet op het ontwikkelen van verschillende producten voor dezelfde behoefte, maar focussen ons op de wijze waarop het product wordt geleverd. Bankproducten zijn in de afgelopen decennia niet veranderd - 'een spaarrekening is een spaarrekening, een hypotheek is een hypotheek'.



Sterk resultaat over het 2e kwartaal
Het onderliggende resultaat voor belastingen van ING Bank bedroeg €1.601 miljoen, een stijging met 25,3% ten opzichte van het 2e kwartaal 2014, maar een daling met 3,6% ten opzichte van het 1e kwartaal 2015. ING bank versterkte meer krediet, ontving meer spaargeld en kon haar voorzieningen op slechte leningen laten dalen.