Goldman Sachs werft personeel via Snapchat
De Amerikaanse bank Goldman Sachs zet het social media platform Snapchat in om nieuwe medewerkers te werven. De quick-hit recruiting adds verschijnen in het Snapchatonderdeel Campus Story.
Bankensector onaantrekkelijk
Persbureau Reuters meldt dat de Amerikaanse bank Snapchat gebruikt om mensen te bereiken die sinds de financiële crisis buitengewoon terughoudend zijn om een carrière te starten in de bankensector. Vergeleken met een tiental jaren geleden blijken afgestudeerden aanzienlijk minder interesse te hebben voor een loopbaan in de financiële sector. Zelfs bij gerenommeerde business schools zoals Massachusetts Institute of Technology, Harvard Business School en University of Pennsylvania’s Wharton School loopt het percentage studenten of recentelijk afgestudeerden die uit zijn op een carrière in de bankenwereld terug tot de helft of meer in vergelijking met de periode voor de financiële crisis.
Nieuwe generatie bereiken
Goldman Sachs richt zich op Snapchat om vooral de nieuwe generatie te kunnen bereiken. Goldman Sachs is de eerste grote Wall Street bank die deze werkwijze hanteert om potentiële medewerkers te interesseren voor een carrière bij de bank."Onze algemene mediastrategie is erop gericht om daar te gaan waar het publiek informatie vandaan haalt. Zij gaan naar een platform om in contact te komen met vrienden, snaps te versturen en tevens om op de hoogte te blijven van het nieuws", zegt Amanda Rubin, hoofd van Brand & Content Strategy van Goldman Sachs.
Weer personeel aantrekken
Goldman Sachs wil met deze campagne ook het negatieve imago terugdringen van een loopbaan bij investment banken als een ‘alléén werken en géén vrije tijd carrière’. Goldman Sachs is een van de weinige banken die momenteel medewerkers aantrekt. Het personeelsbestand van de Amerikaanse bank nam de afgelopen vier kwartalen toe met 8%. Tussen 31 maart en 30 juni steeg het aantal medewerkers nog met 1%. Eind juni had de bank 34.900 medewerkers.