Studelta: Generatie Y professionals: vrijheid en zekerheid?
Vraag iemand die net de generatieseminar van Studelta heeft gevolgd “Wat is je van generatie Y bijgebleven?”, en met stip op één wordt genoemd: de hunkering naar vrijheid. Zelf maak ik in de praktijk mee dat onze talenten van generatie Y ook erg op zoek zijn naar zekerheid. Dat lijkt tegenstrijdig, maar is dat het ook?
Binnen de financiële sector hoor ik steeds vaker de roep om nieuwe bankiers en verzekeringsspecialisten. Frisse jonge mensen die anders naar de organisatie kijken. Jonge mensen die meer passen bij de klant dan bij de organisatie. En soms durven organisaties het aan deze jonge mensen de vrijheid te geven waar ze zoveel energie van krijgen, de vrijheid om echt zaken anders te doen, keuzes te maken.
De vrijheid hebben om de collega’s van andere generaties te wijzen op wat misschien wel een beetje ouderwets is, of dat die klant daar misschien wel niet zo op zit te wachten. Dat vinden een hoop ‘Y-tjes’ wel gaaf om te doen! En helemaal gaaf is het om in je eerste job tijd te krijgen om te luisteren en te kijken hoe collega’s van andere generaties ‘het’ al jaren doen. En dan krijg je ook nog de tijd om processen te verbeteren, zodat de klant merkt dat de bank verandert.
Dit klinkt als een groot succes, maar dan missen we nog een ingrediënt: zekerheid. Maar hoeveel zekerheid kun je deze generatie eigenlijk bieden? Zekerheid van een bepaald pensioen kun je ze nauwelijks nog geven, dat weten zij ook wel. Zekerheid van een leven lang werken voor jouw club, dat is voor generatie Y weer teveel zekerheid! Maar wat zoeken ze dan?
Eigenlijk gaat het hier niet om zekerheid, maar om wat daarachter schuil gaat: het gaat om vertrouwen. Generatie Y wil het vertrouwen voelen dat je als young professional echt andere keuzes mag maken dan je voorganger en je door dat succes beloond wordt met een vaste baan. Niet omdat vast zo belangrijk is, maar de vrijheid om een huis te kunnen kopen wel.
Meer weten over generaties? Kom naar het generatieseminar op 25 november.
Een blog van Martijn Morren, relatiemanager bij Studelta.