ING zet coaching werkzoekende klanten voort
De proef om werkzoekende ING hypotheekklanten met behulp van jobcoaching aan werk te helpen, gaat verder in 2016. De proef werd in maart 2015 door ING samen met Randstad HR Solutions gestart. Het afgelopen jaar werd het jobcoachingstraject goed gewaardeerd door klanten van ING die zonder werk kwamen te zitten.
Loopbaangesprek op kosten van ING
Klanten met een hypotheek bij ING kregen de mogelijkheid om een loopbaangesprek aan te vragen. Ook in 2016 kunnen klanten die verwachten hun baan te verliezen of al kwijt zijn en daardoor financieel in de problemen dreigen te komen, zich aanmelden voor een loopbaangesprek. Randstad HR Solutions maakt vervolgens een persoonlijke afspraak met de klant voor een gesprek op één van de Randstad locaties in de buurt. ING neemt de kosten op zich.
Jobcoachingstraject verder vergroot
De pilot bleek heel succesvol en werd vorig jaar al uitgebreid. Dit jaar is de capaciteit van het jobcoachingstraject verder vergroot. De ING-klant ontvangt adviezen en tips over het vinden van werk of het binnenhalen van opdrachten. De persoonlijke situatie van de klant staat centraal en de klant krijgt coaching op maat. In het gesprek kunnen een aantal onderwerpen aan de orde komen zoals bijvoorbeeld tips voor CV en motivatiebrief, tips over benutten van sociale media, hoe en waar vind je vacatures en hoe kan je effectief netwerken.
Gevoel er niet alleen voor te staan
Deelnemende klanten blijken bijzonder tevreden over de persoonlijke aanpak en het gevoel dat ze er niet alleen voor stonden in een moeilijke tijd. Ze waarderen de loopbaangesprekken gemiddeld met een 8.3. Een aanzienlijk deel van de klanten heeft na het gesprek werk gevonden. Op de ING website geven een paar deelnemende klanten in een korte video aan wat ING en het loopbaangesprek voor hen hebben betekent en op de ING website is ook een sfeerimpressie van het effect van deze gesprekken te bekijken.
Klanten in de problemen helpen
Het jobcoachingstraject maakt deel uit van een service pakket aan ondersteuning. Om hypotheekklanten met (dreigende) betalingsproblemen te helpen, biedt ING een breed pakket aan ondersteuning aan. Via de Hypotheek Hulplijn komen klanten in gesprek met een hypotheekcoach, die samen met de klant naar een goede en duurzame oplossing zoekt. Met diensten als ‘Uw Cashmanager’, ‘Hypotheek Rentepauze’ en Loopbaangesprek helpt ING klanten om hun financiële situatie beheersbaar te maken en te houden.