Deutsche Bank vereenvoudigt haar IT systemen
Deutsche Bank heeft een eerste belangrijke stap gezet in het vereenvoudigen van haar IT-systemen. Van de ruim 4.400 vaak niet compatibele applicaties zijn er onder leiding Kim Hammonds, de nieuwe Head of Operations, al bijna 500 verwijderd. Hiermee zijn ook al reeds 450 backoffice banen boventallig geworden.
John Cryan, sinds juni 2015 de CEO van Deutsche Bank, samen met co-CEO Jürgen Fitschen, heeft het verbeteren van de IT-infrastructuur van de bank een van de topprioriteiten gemaakt. In oktober vorig jaar zei hij dat de bank “beroerde systemen had, en erg trage processen” en dat de interne organisatie “verschrikkelijk inefficiënt” was. De IT-systemen van de bank zijn over de jaren heen steeds meer in de knoop geraakt. Fitschen legt uit: “De inefficiëntie van onze IT was de prijs die wij moesten betalen om bij te blijven bij de snelgroeiende banken op Wall Street. Maar nu werken we er aan om dit snel te veranderen.”
Recentelijk heeft de Duitse bank Kim Hammonds benoemd tot Head of Operations, om de IT-systemen te versimpelen. Inmiddels zijn de eerste stappen in dit proces gezet. Onder leiding van Hammonds, die hiervoor werkzaam was als IT-expert bij Boeing, zijn van de meer dan 4.400 vaak niet onderling compatibele applicaties, al bijna 500 verwijderd. Tegen volgend jaar richt de bank zich op een halvering van het aantal gebruikte applicaties.
Omdat deze versimpeling Deutsche Bank in staat stelt om honderden backoffice banen te schrappen, is het simplificeren van de IT-systemen een van de belangrijkste onderdelen geworden in de besparingsstrategie van de bank. Tot nu toe zijn er 450 van de 6.000 backoffice banen geschrapt, voornamelijk in India, maar ook in de VS en de UK. Het ontwarren van de IT-systemen vergroot daarnaast ook de controle die de bank heeft over zijn activiteiten, zodat verdere boetes op dit gebied in de toekomst voorkomen kunnen worden.
“In lijn met de doelstellingen van de bank om simpeler en efficiënter te worden, worden de global market operations geherstructureerd om kosten te verminderen, controle te versterken en inefficiënte handmatige processen te vermijden door verdergaande automatisering”, vat de bank samen in een recent persbericht.