Chris Buijink: financieel adviseurs zijn duizendpoten
Waar veel werkgevers tegenwoordig qua vaardigheden en talentwerving zoeken naar het schaap met de vijf poten, zijn banken op zoek naar duizendpoten. Dat stelde Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken, onlangs tijdens een bijeenkomst over benodigde vaardigheden in de financiële sector. Het gaat volgens hem niet alleen meer om kennis, maar ook om houding, gedrag, innovatievermogen en… kunnen twitteren.
Onlangs organiseerde de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO) een bijeenkomst met als thema ‘welke vaardigheden zijn nodig in de financiële sector?’. Tijdens deze bijeenkomst werd onder meer gesproken over de Wft (Wet financieel toezicht) en daarbij behorende opleidingen en certificering van financieel adviseurs, bijvoorbeeld over de mogelijke afschaffing van herhaalde examinering en het evalueren van de eisen van de Wft. Het was aan Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken om het welkomstwoord van de bijeenkomst te verzorgen.
Buijink opende met de woorden: “de werkgevers zoeken vandaag de dag voor hun vacatures een schaap met vijf poten, las ik onlangs in de krant. Laat ik u dit zeggen: in de bankensector zoeken wij duizendpoten!”. Volgens hem staat de bancair financiële adviseur anno 2016 ‘middenin de samenleving’. De adviseur “weet alles van financiële zaken, is sociaal vaardig en empathisch, is dienstbaar aan de klant, handelt volgens hoge ethische normen, denkt innovatief en … kan twitteren!”, licht hij toe. En deze opsomming is volgens hem nog niet compleet.
Toekomstgericht bankieren
“Wij – ik spreek nu als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken – willen toekomstgericht en aanspreekbaar bankieren”, vervolgt Buijink. “We stellen als sector conform de Code Banken het klantbelang centraal. Dat vraagt nogal wat van onze medewerkers. Veel van de competenties waarover een bankmedewerker – financieel adviseur zo u wilt – moet beschikken, zijn niet in wetten, regels, toezichtsvereisten, een bankencode en zelfs niet de bankierseed te vatten.”
Volgens hem is het dan ook niet de Bankierseed zelf, maar vooral het gesprek daarover binnen de bank waar het verschil gemaakt wordt. Buijink: “De klant moet het uiteindelijk ervaren. Een goed en verantwoord advies, gegeven vanuit kennis van zaken, met aandacht voor de persoonlijke omstandigheden van de klant, nu en in de toekomst, is de warme manier van financiële dienstverlening. Het gaat om kennis, houding én gedrag.” Hoewel de Wft hierbij helpt door het leggen van een ‘algemene en uniforme basis’, kan dit ‘warme’ toekomstbeeld alleen worden gerealiseerd als financieel adviseurs “mee kunnen bouwen aan de dienstverlening van banken in de 21e eeuw”, aldus de voorzitter van de branchevereniging. “Dat vraagt het vermogen om te werken in multidisciplinaire teams, om samen met specialisten uit heel andere takken van sport te presteren”, sluit Buijink af.