Privégegevens in ruil voor korting op financiële diensten

31 mei 2016 Banken.nl

De laatste jaren wordt steeds meer belang gehecht aan privacy en cybersecurity. Toch geeft bijna 60% van de Nederlandse en Belgische consumenten aan best privégegevens beschikbaar te willen stellen aan financiële dienstverleners in ruil voor korting op hun hypotheek of verzekering. Dat blijkt uit recent onderzoek van Japans ICT-bedrijf Fujitsu onder ruim 7.000 Europese consumenten.

“Steeds meer mensen vinden het belangrijk dat hun privacygegevens goed bewaard worden. Hiermee wordt de druk op bedrijven om zorgvuldig met privacygevoelige informatie om te gaan steeds groter”, vertelt Pascal Huijbers, CTO bij Fujitsu. Onlangs publiceerde het Japanse ICT-bedrijf zijn onderzoeksrapport ‘The Fujitsu European Financial Services Survey 2016’, waarin meer dan 7.000 Europese consumenten werden gevraagd welke voorkeuren zij hebben als het gaat om interactie met banken en verzekeraars, hoe zij hun bank of verzekeraar kiezen, en wat hun houding is ten opzichte van het delen van privégegevens met financiële instellingen.

Fujitsu - Personal Data

Ruilen voor korting
Een opvallende conclusie uit het onderzoek is volgens Huijbers, dat veel consumenten hun privégegevens best willen ruilen voor korting op hun hypotheek of verzekering. In Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn de meeste mensen bereid om deze ruil te maken, met respectievelijk 66% en 64% van de consumenten. Ook in Nederland en België zien veel mensen het delen van privégegevens in ruil voor korting wel zitten – bijna 60% lijkt dit een goede ruil. In Duitsland houdt men liever wat meer privacy, maar ook hier is 44% bereid privacygevoelige informatie af te geven in ruil voor korting.

Een op de vijf respondenten in het onderzoek geeft aan zowel bancaire producten als verzekeringen te willen afnemen van technologie-spelers die zich op de financiële markt begeven zoals Amazon, Google, Facebook of Apple. “Deze technologiebedrijven staan vaak onder vuur wegens hun beleid omtrent privacygegevens. Het is dan ook verrassend dat veel mensen ervoor open staan om bij deze partijen producten af te nemen”, aldus Huijbers. Volgens hem vormt deze bereidheid een belangrijke bedreiging van de traditionele aanbieders. “Banken en verzekeraars moeten hun businessmodel volledig omgooien en zich voornamelijk richten op digitalisering, door samenwerkingen aan te gaan met fintech-organisaties. Doen ze dit niet, dan worden ze van alle kanten ingehaald door nieuwe spelers.”

Loyale klanten
Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse en Belgische consumenten tot de loyaalste bankklanten van Europa behoren. Ruim 40% van de ondervraagden geeft aan nog nooit gewisseld te zijn van bank of verzekeraar. Spanjaarden zijn het minst loyaal – van hun is de afgelopen jaren 80% gewisseld van financiële dienstverlener. “De verwachting is dat de nieuwe generatie ‘digital natives’ druk gaat zetten op de sector om technologische ontwikkelingen door te voeren en slim om te gaan met hun klantgegevens. In de toekomst zullen zij financiële dienstverleners hierop gaan selecteren”, voorspelt Huijbers.