Eigen Huis opent meldpunt betalingsproblemen

07 mei 2013 Banken.nl

Vereniging Eigen Huis heeft een meldpunt op haar website geopend om ervaringen van huiseigenaren te verzamelen met het handelen van hun bank bij (verwachte) betalingsproblemen. Als de meldingen daartoe aanleiding geven spreekt de vereniging geldverstrekkers op de klachten aan, om verbeteringen in de dienstverlening te bespoedigen.

Preventieve rol van banken bij (verwachte) betalingsachterstanden
Meer huiseigenaren kunnen de maandelijkse kosten voor hun hypotheek niet opbrengen. Het aantal betalingsachterstanden op de hypotheek is het afgelopen jaar toegenomen met 25,3%. Op dit moment hebben 81.888 huiseigenaren moeite om hun hypotheek te betalen. Dit blijkt uit de BKR Hypotheekbarometer. Sinds 1 januari 2013 zijn er 4.743 huiseigenaren met betaalproblemen bijgekomen.

Banken hebben een belangrijke rol om betalingsproblemen van huiseigenaren te voorkomen. Zij kunnen betalingsproblemen vroegtijdig signaleren en zo snel mogelijk met betrokken klanten in contact treden. Daarnaast kan meer voorlichting aan klanten, bijvoorbeeld over wat ze kunnen doen bij potentiële problemen, preventief werken. Banken zeggen dat ze hun aanpak om betalingsproblemen te voorkomen of op te lossen hebben verbeterd. Dit wordt bevestigd in een onderzoek door de Autoriteit Financiële Markten onder 14 hypotheekaanbieders.

VEH Betalingsproblemen

Vereniging Eigen Huis verzamelt ervaringen van consumenten
Maar ervaren consumenten ook deze preventieve rol van hun bank?  Worden klanten die betalingsproblemen hebben - of die in zo'n situatie dreigen te komen - met raad en daad bijstaan? Of stuurt de bank alleen aanmaningen zodra er daadwerkelijk een betalingsachterstand is ontstaan en is een eerste gesprek dan pas mogelijk? Met het meldpunt op haar website wil Vereniging Eigen Huis zowel de positieve als negatieve ervaringen van huiseigenaren verzamelen.

De ervaringen worden gedeeld om eventuele verbeteringen te bespoedigen
Vereniging Eigen Huis vindt dat banken naast hun zorgplicht ook een morele plicht hebben om klanten bij te staan in goede en moeilijke tijden. Als de meldingen daartoe aanleiding geven spreekt de vereniging geldverstrekkers op de klachten aan, om verbeteringen in de dienstverlening te bespoedigen. 

Het meldpunt voor klantenervaringen staat op www.eigenhuis.nl/hypotheekachterstand en blijft heel 2013 open. De vertrouwelijkheid van de verstrekte informatie is gegarandeerd. Melders kunnen hun beoordelingen desgewenst anoniem geven. Deskundigen van Vereniging Eigen Huis beoordelen alle meldingen in samenwerking met Advieskeuze.nl.