Bankzaken regelen met smart AI-bots in chat apps

30 juni 2016 Banken.nl

Kasisto, een Amerikaans Artificial Intelligence (AI) bedrijf, heeft een nieuw product gelanceerd – KAI Banking. Het AI platform stelt consumenten in staat om via populaire messaging-apps een aantal bankzaken te regelen door opdrachten te geven aan smart bots en virtual assistants. De AI-bots praten terug en geven antwoord op de vragen van klanten.

Kasisto, een Amerikaanse specialist op het gebied van Artificial Intelligence – ofwel kunstmatige intelligentie – heeft recentelijk twee nieuwe innovatieve producten gelanceerd. Met KAI Banking, een AI platform met zowel een versie voor banken als voor consumenten, stelt het bedrijf consumenten in staat om hun bankrekeningen, uitgaven en geldtransacties te beheren via verschillende messaging-apps.

KAI

Met KAI Banking kunnen banken smart bots inzetten op berichtdiensten als Facebook Messenger, Slack en via SMS. Consumenten die berichten naar de bank sturen worden automatisch beantwoord door de virtual assistants en smart bots. De bank kan de bots en de manier waarop deze antwoorden naar believen aanpassen. Consumenten kunnen via de berichtendiensten, in het gesprek met de bots, verschillende bankzaken automatisch regelen. Zo kunnen ze vragen stellen over hun saldo, uitgaven en financiële behoeften, evenals betalingen overmaken naar vrienden in hun adresboek.

Royal Bank of Canada (RBC), een vooroplopende bank als het aankomt op de implementatie van innovatieve mobiele technologie, zal als eerste bank in Noord-Amerika de KAI Banking oplossing implementeren. “Bij RBC zijn we erop gefocust om altijd overal te zijn waar onze klanten ons nodig hebben. Door gebruik te maken van Kasisto’s Conversational AI kunnen we onze klanten bereiken via hun favoriete messaging apps met een bankervaring die net zo vloeiend en natuurlijk verloopt als een gesprek met een vriend”, vertelt Linda Mantia, executive vice president bij RBC.

Door de flexibele opzet van het platform is deze eenvoudig en snel te integreren voor banken. Aan de achterkant heeft de bank inzicht in de prestaties en real-time gesprekken van de bots. “Het gezicht van retail banking is aan het veranderen, deels voortgedreven door startups, maar ook vanuit de meest vooruitdenkende banken wereldwijd”, aldus Zor Gorelov, CEO van Kasisto. “We maken gebruik van Converstional AI en diepgaande financiële kennis, zodat banken populaire berichtdiensten kunnen gebruiken voor het promoten van hun producten en diensten aan zowel bestaande als nieuwe klanten.”

MyKAI
Voor Amerikaanse consumenten is er een speciale consumentenversie van het AI platform, genaamd MyKAI. Deze personal banking bot biedt consumenten met een bankrekening bij een van de 20.000 ondersteunde financiële instellingen in de VS de mogelijkheid om vanuit Facebook Messenger, Slack of via SMS zijn geld te beheren, uitgaven te analyseren, banking vragen te stellen en betalingen uit te voeren via Venmo. Voorbeelden van vragen die de personal banking bot kan beantwoorden zijn: “Hoeveel geld heb ik afgelopen maand uitgegeven aan Uber?” of “Wat was mijn grootste uitgave van afgelopen week?”