MasterCard breidt bereik Masterpass uit in Europa

09 september 2016 Banken.nl

Creditcardmaatschappij MasterCard heeft de beschikbaarheid van zijn digitale betaaldienst Masterpass in Europa flink uitgebreid. Veertig grote financiële instellingen, banken en retailers hebben zich aangesloten bij het Masterpass netwerk en gaan de betaaldienst via verschillende apparaten en kanalen aanbieden.

MasterCard, een van de grootste creditcardmaatschappijen ter wereld, is bezig aan een grootschalige transformatie naar een digitaal bedrijf. Tussen 2016 en 2020 zal het aandeel van digitale betalingen in Europa naar verwachting verder doorgroeien naar 38%, groeien de e-commerce uitgaven met 55% en groeit het aantal smartphone-abonnementen toe naar 5,6 miljard. Om op deze ontwikkelingen in te spelen heeft MasterCard enkele jaren geleden de digitale betaaldienst Masterpass ontwikkeld.

Mastercard - Masterpass

In eerste instantie werd Masterpass ontwikkeld als een digitale walletoplossing die het invoeren van kaartnummers, de vervaldatum, het verificatienummer, het factuuradres en het afleveradres bij betalingen overbodig maakte. Daarna werd de wallet verder uitgebreid tot een omnichannel betaaldienst, om meer toegevoegde waarde te kunnen bieden aan gebruikers. De afgelopen jaren heeft de digitale betaaldienst een snelle groei doorgemaakt. Sinds juni 2016 is Masterpass beschikbaar in 33 landen wereldwijd, waarvan 18 in Europa. De dienst was op dat moment toegankelijk voor meer dan 200 miljoen Europese consumenten, bijna het dubbele van het aantal consumenten dat aan het einde van Q1 2016 gebruik kon maken van Masterpass. Voor het einde van 2016 plant MasterCard zijn Masterpass diensten in 36 landen beschikbaar te hebben gemaakt.

Onlangs heeft MasterCard bekendgemaakt de toegankelijkheid van het digitale betaalplatform in Europa flink te hebben opgevoerd. De afgelopen weken zijn er 40 grote banken, financiële instellingen en retailers aan het netwerk toegevoegd, onder wie KBC Bank in Ierland, Intesa Sanpaolo in Italië, SEB, Nordea, Swedbank, ICA Banken en Resurs Bank in Zweden en Viseca in Zwitserland. Al deze spelers gebruiken Masterpass om digitale betalingen te integreren in hun dienstverlening, zodat klanten online, in-app en in-store veilig digitaal kunnen betalen. Om de digitale betaaldienst veilig te houden en te beschermen tegen fraude maakt Masterpass gebruik van onder meer data-encryptie en card tokenization.

“Europa loopt voorop in de snelle beweging richting digital en Europeanen vragen niet alleen naar simpele en slimme manieren om te betalen en communiceren maar ook naar digitale ervaringen die hun leven eenvoudiger maken. Samen met onze partners zijn we iedere dag bezig om de manier waarop mensen betalen te transformeren en met Masterpass hebben nu al 200 miljoen mensen toegang tot naadloze betalingen via smartphones en andere devices”, vertelt Javier Perez, President Europe bij MasterCard.

Roland Zwyssig, CMO van Viseca Card Services, een van de nieuw bekendgemaakte partners, vult aan: “Wij hebben gekozen voor Masterpass door MasterCard omdat het een wereldwijde, klantvriendelijke en veilige betaaloplossing is. In de eerste zes maanden van 2016 hebben we 400.000 Masterpass-registraties ontvangen, erg indrukwekkend.”