Aruba Bank eerste op Antillen met mobiel bankieren app
Aruba Bank heeft een nieuwe digitale banking omgeving gelanceerd, waarmee retail klanten zowel online als op hun mobiel verschillende bankzaken kunnen regelen. De bank, die voor de realisatie van de digitale omgeving samenwerkte met verschillende partners, is daarmee de eerste financiële dienstverlener op de Nederlandse Antillen die moderne online en mobile banking aanbiedt.
Hoewel de financiële sector in Nederland en grote delen van de wereld de afgelopen jaren in rap tempo gedigitaliseerd is, worden anno 2016 op de Nederlandse Antillen nog veel bankzaken persoonlijk geregeld op een fysieke ontmoetingsplek. Voor zowel particuliere als zakelijke bankklanten op de eilanden zijn online bankieren en mobiel bankieren via een mobiele app nog relatief nieuwe manieren om hun bankzaken te regelen.
Aruba Bank, de grootste bank van Aruba, wil hier verandering in brengen. De bank is onlangs begonnen met een groot programma om de bediening van klanten te digitaliseren. Niet alleen wordt de website grondig onder handen genomen, ook heeft Aruba Bank als eerste bank van de Antillen een mobiel bankieren app geïntroduceerd en ondergaan de interne processen een automatiseringsslag.
Marc Kwaad, Executive Director Technology and Innovations van Aruba Bank, vertelt: “We hebben een stap in de tijd gezet. We wilden onze processen veel meer automatiseren en optimaliseren en creëerden een moderne portal voor onze klanten én een systeem voor het verwerken van onze klantinformatie, dat past bij deze tijd. Ons doel is dat we de klant een volledig digitale ervaring kunnen bieden zonder de expliciete noodzaak dat klanten fysiek naar ons toe moeten komen. Zo kan iemand online klant worden, diverse bankzaken zelf regelen en bankieren via een mobiele app.”
Om de nieuwe moderne banking omgeving te realiseren heeft Aruba Bank de hulp ingeschakeld van Amsterdamse softwareontwikkelaar Virtual Affairs en Five Degrees, leverancier van digitale bankplatformen. Virtual Affairs was verantwoordelijk voor de realisatie van de publieke site, de gesloten klantomgeving en de mobile banking apps voor iOS en Android. De site, klantomgeving en apps zijn allemaal gebaseerd op BankingRight, een modern front-end en mobiel platform voor zowel particuliere als zakelijke klanten van retailbanken. Het eerste deel van het programma, rondom de particuliere klanten, is inmiddels afgerond.
Robin Peters, CEO bij Virtual Affairs, vertelt: “Aruba Bank zet grootse stappen, zeker op het gebied van mobile banking. De nadruk is gelegd op een optimale digitale ondersteuning van de fysieke kanalen, dus het is zeker geen vervanging van het belangrijke persoonlijke contact. Deze stap biedt klanten een betere keuzevrijheid en meer mogelijkheden om via meerdere kanalen met Aruba Bank contact te hebben en zaken te doen.” Volgens Peters biedt de digitalisering Aruba Bank verschillende manieren om de klantbediening te verbeteren: “De oplossing biedt Aruba Bank veel mogelijkheden om relevanter en persoonlijker met haar klanten te interacteren.”
Bij de implementatie van BankingRight binnen Aruba Bank is gekozen voor een ‘white label’ opzet, zodat het platform eenvoudig uitgerold kan worden naar de financiële producten en diensten voor andere Aruba Bank labels en/of doelgroepen. “Met BankingRight is in relatief korte tijd de basis gelegd voor een door Aruba Bank gewenste moderne en digitale klantbeleving, waarbij user experience, veiligheid en korte time-to-market centraal staan”, aldus Kwaad. Hij sluit af: “We willen duidelijk en helder laten zien dat we echt een stap maken als organisatie. Wij werken niet meer met ouderwetse systemen; alles is state-of-the-art. In 2017 zal Aruba Bank een volgende stap zetten door de online ervaring van zakelijke klanten te optimaliseren.”