Verdrievoudiging aandeel mobiel betalers in Europa
Het aantal Europeanen dat anno 2016 regelmatig betaald via een mobiel apparaat is verdrievoudigd ten opzichte van 2015 – van 18% naar 54%. Dat blijkt uit de Digital Payments Study van Visa – uitgevoerd door Populus. Mobiel betalen groeit volgens het onderzoek in alle leeftijdsgroepen en zowel in ontwikkelde als opkomende markten.
Uit de Digital Payments Study van Visa blijkt dat anno 2016 54% van de ondervraagde consumenten regelmatig zijn mobiele telefoon of ander mobiel apparaat gebruikt om te betalen voor uiteenlopende aankopen. Vorig jaar lag dat percentage nog op 18%. Voor het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Populus, werden dit jaar in totaal ruim 36.000 consumenten uit negentien Europese landen ondervraagd via een online vragenlijst.
In lijn met de explosieve groei van digitale betalingen neemt ook het percentage consumenten dat nog nooit betalingen heeft uitgevoerd met een mobiel apparaat gestaag af. In 2015 gaf 38% van de respondenten aan nog nooit een mobiele betaling te hebben uitgevoerd en was dat ook niet van plan op korte termijn. In 2016 is dit aandeel inmiddels gedaald naar 12%.
Top 10 Europese landen
In het onderzoek is tevens aandacht besteed aan het verschil in gebruik van mobiele betalingen tussen Europese landen. Opvallend is dat in de top 10 landen waar het meest mobiel betaald wordt zowel ontwikkelde markten als opkomende economieën te vinden zijn. Turkije, een voorbeeld van de laatste groep, staat zelfs bovenaan de lijst met 91% van de respondenten die regelmatig zijn mobiel gebruikt voor het doen van aankopen. Ook Roemenië en Polen scoren hoog met beide 79% die regelmatig mobiel betaald. De opkomende economieën laten volgens de onderzoekers een aantal traditionele betaalmethodes links liggen om direct over te stappen op nieuwe technologieën.
Van de ontwikkelde markten in de top 10 zijn het vooral Scandinavische landen die hoog scoren. Denemarken en Noorwegen pakken de tweede en derde plaats (gedeeld met Israël), terwijl Zweden op de vijfde plek eindigt. Ook Finland haalt de top 10 met een percentage mobiele betalers van 77%, goed voor de negende plek. De top tien bestaat verder uit #8 Ierland en #10 België.
Nederland
Hoewel Nederland niet in de top 10 te vinden is, wordt ook in ons land veel met mobiele apparaten betaald. Bijna drie kwart (74%) van de Nederlandse respondenten betaald regelmatig mobiel – waarmee ons land net lager scoort dan de #10 België (75%). De meerderheid van deze groep gebruikt een mobiel apparaat om geld over te maken naar vrienden en familie (71%), en bijna de helft (48%) gebruikt dat apparaat ook om te betalen voor afhaalmaaltijden. Een ruim percentage (45%) in Nederland geeft aan ook duurdere aankopen, zoals vakanties en elektronica, te betalen via een mobiel apparaat. Ze gebruiken het apparaat verder voor dagelijkse transacties, zoals het betalen van huishoudelijke rekeningen (56%) en de aankoop van bus- of treintickets (30%).
Mobiel bankieren
Uit het onderzoek blijkt verder dat het gebruik van Mobiel Bankieren in Europa steeds verder toeneemt. Opvallend is dat in alle leeftijdsgroepen het gebruik toeneemt, waarbij het grootste groeipercentage is gezien bij de groep van 55 tot 64 jaar. In deze oudste leeftijdscategorie steeg het gebruik van 39% in 2015 naar maar liefst 52% anno 2016 – een toename van 33%. Voor alle leeftijdsgroepen geldt nu dat meer dan de helft van de respondenten gebruik maakt van mobiel bankieren, met voorop de millennials (tussen de 18 en 34 jaar) waarvan 68% mobiel bankiert.
Daniel van Delft, Country Manager Nederland bij Visa, vertelt in een reactie op de onderzoeksresultaten: “Dit onderzoek bevestigt dat digitaal betalen de nieuwe realiteit is. In Nederland en Europa zien we dat allerlei nieuwe betaalmethoden enthousiast worden omarmd. Visa beschouwt smartphones en wearables als het begin van een trend die steeds verder zal doorzetten.”
Volgens Van Delft gaat de groei van digitale en mobiele betalingen hand in hand met de bredere acceptatie van contactloos betalen. “Het gebruik van contactloze kaarten is sterk toegenomen en dat heeft belangrijke gevolgen. Het maakt dat de Nederlandse consumenten ook digitaal betalen normaal gaan vinden, ongeacht hun leeftijd. Contactloze kaarten zijn nu bijna alomtegenwoordig, en die trend neemt de weerstand tegen nieuwe betaalmethodes (zoals mobiel betalen) geleidelijk weg”, sluit hij af.