De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kreeg de laatste tijd van financiële ondernemingen vaak opmerkingen en vragen over de wijze van inrichting van hun dienstverlening en de aansluiting op de behoeften en situatie van hun klanten. Financiële dienstverleners blijken tot nu toe nogal terughoudend om nieuwe concepten en nieuwe vormen van dienstverlening te ontwikkelen, omdat veel dienstverleners denken dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hen verplicht om aan de klant altijd een integraal advies te moeten geven. De klant wordt hierdoor op hoge (advies)kosten gejaagd.
Volgens Michiel Denkers, hoofd van de afdeling Toezicht Financiële Ondernemingen bij de AFM, hoeven dienstverleners niet altijd een kostbaar integraal advies aan te bieden, zonder af te doen aan de vereiste zorgvuldigheid van de dienstverlening en de passendheid van de advisering. Denkers stelt dat een eenvoudiger advies ook mogelijk is, waardoor de klant niet altijd tegen hoge (advies)kosten hoeft aan te lopen.
Financiële dienstverleners en beleggingsondernemingen kunnen meer innovatieve vormen van dienstverlening ontwikkelen dan ze nu doen. De wet biedt voldoende ruimte om de dienstverlening goed te laten aansluiten op de behoeften en situatie van de klant. Voor de ene klant is het nodig om een uitgebreid financieel plan te maken, voor de ander volstaat een beperkter advies of een vergelijking van producten.
Dienstverlening in belang van de klant is niet altijd integraal advies, maar kan ook dienstverlening op maat zijn. Dat zegt de AFM in een publicatie als eerste aanzet tot een marktbrede discussie over de inrichting van dienstverlening op maat. AFM heeft een aantal handvatten opgesteld die financiële ondernemingen kunnen gebruiken. De komende maanden wil de AFM hierover graag met de marktpartijen in gesprek gaan.