De website van ABN AMRO is opnieuw door consumenten als beste beoordeeld als het aankomt op het oriënteren op het afsluiten van een lening. Dat blijkt uit het periodieke customer experience onderzoek van WUA! onder 400 respondenten. Rabobank en ING staan respectievelijk op de tweede en derde plek.
Onderzoeksbureau WUA! voert ieder jaar onafhankelijk verschillende onderzoeken uit naar de customer experience van websites in uiteenlopende branches van het Nederlandse bedrijfsleven. Een van deze onderzoeken is gericht op hoe consumenten hun online oriëntatie voor het afsluiten van een lening ervaren. Consumenten die deelnemen aan het onderzoek krijgen de opdracht om zich vrij te oriënteren online, waarbij hun volledige digitale klantreis in kaart wordt gebracht. Welke aanbieders komen ze tegen in hun zoektocht, welke websites worden het meest bezocht en hoe worden deze websites beoordeeld door consumenten? “Hierdoor ontstaat een compleet beeld van het concurrentieveld”, aldus WUA!.
ABN AMRO opnieuw de beste
Net als in de voorgaande editie, gepubliceerd in mei 2016, is de website van ABN AMRO het best beoordeeld op lening-gebied, op zowel de smartphone (200 respondenten) als desktop (200 respondenten). Met een score van 68 scoort de grootbank hoger dan zijn grote concurrenten Rabobank (65) en ING (64).
18% van de deelnemers zet ABNAMRO.nl op nummer 1 als favoriete website en is met 58% van de deelnemers het best vindbaar van alle websites. Rabobank is ook goed vindbaar met 55% maar wordt met 13% minder vaak als favoriete website genoemd dan de nummer 3 ING (17%). ING scoort echter aanzienlijk minder goed op vindbaarheid met een score van 43%.
Opvallend is dat over de hele linie de scores van websites voor lening-oriëntatie verslechterd zijn ten opzichte van mei 2016. Toen scoorden nog vier aanbieders boven de 70, terwijl nu geen enkele speler zo’n hoge score behaald heeft. De enige speler in de top 10 waarvan de score niet gedaald is, is Postkrediet.nl met 47 punten. Of de daling komt doordat de websites in kwaliteit zijn verminderd of door stijgende verwachtingen van consumenten, is niet bekend.