In 2013 is het gebruik van de Chipknip met 18,3% gedaald ten opzichte van 2012. Chipknip wordt steeds vaker vervangen door andere elektronische betaalmiddelen zoals pinnen. De afname van het gebruik was de reden voor Currence, de mede-eigenaar van de Chipknip, om in maart 2013 aan te kondigen dat Chipknip als betaalmethode per 1 januari 2015 wordt beëindigd.
Aanzienlijke daling in de traditionele Chipknipbranches
Chipknip bewees de afgelopen jaren zijn toegevoegde waarde met name in de segmenten parkeren, vending (verkoopautomaten) en catering (bedrijfskantines). Chipknip wordt steeds vaker vervangen door andere elektronische betaalmiddelen. De drie traditionele Chipknip segmenten waren in 2008 samen nog goed voor ruim 140 miljoen transacties; in 2013 is het aantal transacties teruggelopen tot 93,4 miljoen (-33,4%). Het aantal Chipknipopladingen nam ook sterk af ten opzichte van het jaar ervoor (17,6 miljoen keer in 2013; -23,9%).
Na 31 december 2014 moeten ondernemers Chipknip volledig vervangen hebben, zodat zij ook na 2014 betalingen van hun klanten kunnen ontvangen. De banken en Currence raden ondernemers met klem aan om voor 1 oktober 2014 alternatieve betaalmiddelen te accepteren, bijvoorbeeld pinnen of elektronische betaalmiddelen die voor een selecte groep beschikbaar zijn.
Chipknipsaldo op nul
“Zowel de banken als Currence hopen dat consumenten het Chipknipsaldo op hun betaalpas zo snel mogelijk afwaarderen. Het Chipknipsaldo blijft uiteraard van de pashouder. Maar het algeheel advies luidt: Gebruikt u uw Chipknip niet meer of heeft u nog een oude Chipknip liggen? Zet hem dan nu al op nul!", aldus Piet Mallekoote, directeur van Currence.
Terugstorten van het Chipknipsaldo kan via ieder oplaadpunt, vaak bij een bankfiliaal. Wanneer de pas defect of geblokkeerd is, kan in de meeste gevallen toch het geld teruggestort worden op de rekening. De kaarthouder moet hiervoor contact opnemen met zijn bank.