Phishing vormt nog altijd een groot probleem in Nederland. ABN AMRO gaat actief meedoen in de strijd tegen phishing door een eigen keurmerk in te voeren in hun e-mail verkeer naar klanten. Het e-mail keurmerk moet het aantal phishinggevallen terugdringen en bankklanten meer duidelijkheid bieden over de authenticiteit van bankcommunicatie.
Phishing
Phishing, het ontfutselen van bank-inloggegevens door middel van nep mails of –telefoontjes, is nog steeds een actueel probleem voor de bankensector. Enkele maanden geleden nog hebben criminelen klanten van de Rabobank opgelicht. De oplichters konden beveiligingscodes ontfutselen, maakten bedragen over en schaften dure producten aan. Uiteindelijk werden vijf verdachten door de politie aangehouden nadat zowel de bank als de benadeelde klanten aangifte hadden gedaan.
Campagne Veilig Bankieren
Naar aanleiding van deze hardnekkige kwestie lanceerde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) eind 2013 de campagne Veilig Bankieren. Het initiatief moet consumenten van nuttige tools en tips voorzien om phishing te herkennen en tegen te gaan. En dat dit hard nodig is blijkt uit de harde cijfers: Volgens de NVB was er in 2013 sprake van zo’n 4,2 miljoen euro aan schade door dergelijke oplichtingspraktijken.
ABN AMRO keurmerk
Ook vanuit de banken zelf worden initiatieven gestart om de strijd met phishing aan te gaan. Zo kondigde ABN AMRO eerder deze week de invoering van een eigen emailkeurmerk aan. E-mails die door ABN AMRO verstuurd worden krijgen voortaan een keurmerk waardoor de aangesloten internetproviders valse e-mails van echte kunnen onderscheiden en de valse mails kunnen blokkeren.
Samenwerking met internetproviders
Voor het keurmerk zal het zogenaamde DMARC systeem gehanteerd worden, dat voorheen gebruikt werd door Paypal en ING. Door het toevoegen van een icoon wordt de identiteit van de verzender van een bericht bevestigd. ABN AMRO werkt daarvoor met enkele bekende aanbieders van emaildiensten zoals bijvoorbeeld Google, Microsoft, Yahoo en XS4All.
Minder phishing en malware
Gijs Schreuder, directeur betalen particulieren: “Consumenten en bedrijven ondervinden dagelijks last van valse e-mails. Door deze nieuwe stap zullen onze klanten daar minder last van krijgen en zal fraude als gevolg van phishing en malware verder afnemen.” Ook laat de bank na melding van een valse e-mail de site uit de lucht halen waar fraudeurs gebruik van maken.