Banken.nl interviewt Koen Beentjes, bestuursvoorzitter van BinckBank, over hun (Europese) strategie, prijsvechters in de markt, het effect van het provisieverbod en de verschillende klantwensen in de landen waar zij actief is.
Kan jij iets meer vertellen over jouw achtergrond en rol als CEO van BinckBank?Voor Binck had ik een internationale loopbaan van ruim twintig jaar bij ING. Aan het begin van mijn loopbaan was ik als registeraccountant vooral actief op het gebied van Finance en Control bij dochterondernemingen van ING. In 1994 werd ik verantwoordelijk voor de acquisitie van buitenlandse retailbanken voor ING. In 1998 werd ik benoemd in het bestuur van de Allgemeine Deutsche Direktbank (DiBa) in Frankfurt am Main. Na terugkeer naar Nederland heb ik ING Card Services geleid waarna ik in het najaar van 2008 de overstap heb gemaakt naar BinckBank.
In mijn rol als bestuursvoorzitter werk ik aan het waarmaken van onze missie en ambitie om mensen te helpen bij het bereiken van hun financiële ambities. De focus is helder en ligt puur bij de particuliere belegger. De belegger willen we op positieve wijze verbazen door meer inzicht, meer informatie en betere service tegen scherpe tarieven. Een hoge klanttevredenheid is hierin onze belangrijkste maatstaf voor succes. Bovendien werkt dit motiverend naar onze mensen. Na Nederland passen we deze aanpak ook met succes toe in België, Frankrijk en sinds 2012 in Italië. In België is BinckBank inmiddels marktleider en in Frankrijk zijn we nummer drie onder de online brokers. Komende jaren willen wij deze posities verder uitbouwen door meerdere producten en diensten aan te bieden.
BinckBank is uitgegroeid tot de grootste online beleggersbank van Nederland. Wat zijn in jouw ogen de kernelementen van dit succes?
We zijn zeer gedreven en verleggen waar nodig grenzen. We willen onze klanten verbazen zodat ze ambassadeurs worden en stellen dan ook alles in het werk om de behoeften van de klanten te kennen en deze te beantwoorden. Een hoge klanttevredenheid is bepalend voor ons succes. Naast scherpe tarieven zijn een uitstekende klantenservice en een gebruiksvriendelijk en stabiel platform hierin bepalend. De kwaliteit van onze klantenservice is een belangrijke onderscheidende factor om het verschil te maken voor je klanten. Door net een stapje extra te zetten kunnen klanten juist voor Binck kiezen en werk je aan loyaliteit. Hiervoor hebben wij een strenge selectie voor onze medewerkers op de Klantenservice, leiden wij ze een half jaar op en als zij operationeel zijn, hebben zij mandaat om klanten direct tegemoet te komen. Dat doen wij overigens op vergelijkbare wijze in België, Frankrijk en Italië. Daar moeten de klanten door de klantenservice ervaren dat zij te maken hebben met een lokale aanbieder.
Naast Nederland hebben jullie ook een top 5 positie in Europa. Kan jij iets meer vertellen over jullie Europese strategie en waarom jullie in Europa het verschil maken voor de Europese klant?
Klanten moeten in hun dienstverlening ervaren dat zij met een lokale aanbieder van doen hebben, Fransen met een Franse aanbieder, Belgen met een Belgische en Italianen met een Italiaanse. Dus kiezen wij voor kantoren die gerund worden in het land zelf. Het achterliggende platform is als infrastructuur gecentraliseerd. Hierdoor kunnen wij voldoende schaalgrootte creëren hetgeen zich vertaalt in het kunnen bieden van scherpe tarieven. Overigens zijn wij de eersten die hierin slagen. De buitenlandse avonturen van bijv. Boursorama, en Keytrade zijn gestrand.
In Europa lopen jullie vast tegen andere, leuke of onverwachte dingen aan die anders zijn dan in Nederland. Kan je hier een voorbeeld van geven?
De mix van beleggen is overal anders. In Nederland wordt veel gebruik gemaakt van derivaten en valt de belegger terug op de AEX terwijl in België beleggers veel internationaler zijn georiënteerd en bijvoorbeeld meer beleggen in de US-markets. In Frankrijk beperkt de belegger zich duidelijk meer tot de CAC40 en kent met SRD een eigen populair beleggingsinstrument. Italië loopt op het gebied van functionaliteiten voor traders en mobiel voorop. Italianen maken veel gebruik van obligaties en futures. Zo heeft iedere markt weer zijn specifieke kenmerken qua beleggers. Daarnaast heeft ieder land weer specifieke fiscale wetgeving. Doordat wij lokaal aanwezig zijn en ook toegerust zijn op fiscale omstandigheden ervaren de beleggers in diverse landen dat zij te maken hebben met een lokaal aanwezige partij. Dat draagt in belangrijke mate bij aan het succesvol opereren in nieuwe landen.
Concurrent Degiro heeft sinds september vorig jaar de deuren opgezet voor particuliere beleggers en is dit voorjaar ook z'n Europese expansie gestart. Degiro verwacht BinckBank binnen enkele jaren voorbij te streven. Hoe kijken jullie naar deze concurrent die met z'n prijspropositie jullie en de markt onder druk probeert te zetten?
Nieuwkomers blijven ons uitdagen. Dat doen zij vaak door eenzijdig in te zetten op tarieven. Dat wat beleggers nodig hebben, gaat gelukkig verder dan alleen tarieven. Daarom hanteren wij een toegevoegde waarde strategie waarmee wij naast scherpe tarieven ook een gebruikersvriendelijk platform met een uitstekende service bieden waarbij veiligheid voorop staat. De introductie van TOM is een goed voorbeeld van meerwaarde voor beleggers door het bieden van dienstverlening die verder gaat dan tarief. Dankzij de best-execution van de TOM Smart Order Router ontvangen de beleggers de best mogelijke prijs voor hun stukken door de prijsvorming op verschillende markten –Euronext, TOM MTF en Bats ChiX- te vergelijken en de beste te kiezen. Bij aandelen levert dit voor de best uit te voeren orders een voordeel van zo’n € 5,- en bij opties ligt dit nog hoger, namelijk boven de € 10,-.
Natuurlijk zitten wij zelf ook bepaald niet stil. Afgelopen kwartaal hebben wij Binck Fundcoach geïntroduceerd. Hiermee bieden wij een toegankelijke oplossing voor de belegger die in fondsen en ETF’s wil beleggen maar zonder de hectiek van de dagelijkse beurs. Voor de actieve belegger hebben wij de Binck turbo in de markt gezet. Dit is een populair product waarbij wij een aantal concrete verbeteringen hebben doorgevoerd ten opzichte van de bestaande producenten. Zo is de spread gereduceerd tot nagenoeg nul en zijn de handelstijden verruimd.
Afsluitend wil ik benadrukken dat wij ontwikkelingen in de markt zeer nauwgezet volgen. Tarieven hebben daarbij altijd onze aandacht en het is onze permanente uitdaging hoe wij de particuliere belegger nog beter kunnen bedienen. Enkel met prijs ga je het vandaag de dag niet redden. Daar zijn de beleggers te veeleisend voor geworden.
Veranderende wet- en regelgeving en toenemend gebruik van digitale kanalen/devices en data dwingt ook BinckBank na te denken over aanpassingen in het aanbod van producten en diensten voor haar ruim 450.000 particuliere rekeninghouders. Welke producten en/of diensten zullen de komende 5 jaar leidend zijn voor het succes van BinckBank?
Na afronding van de verkoop van ons B2B bedrijf hebben wij de focus geheel liggen op de particuliere belegger. Door de jaren heen hebben wij deze natuurlijk steeds beter leren kennen. Of deze nu zèlf wil beleggen of het juist wil uitbesteden. Daar spitsen onze diensten zich komende jaren verder op toe. Met Alex Vermogensbeheer hebben wij voor mensen die het willen uitbesteden een beproefde aanpak die sterk aansluit op de behoefte van deze doelgroep. Daarbij zit het benutten van nieuwe technologie in ons DNA. De ontwikkelingen op het gebied van mobiel maar ook die van kunstmatige intelligentie zullen van grote invloed in de manier waarop klanten onze diensten willen en kunnen gebruiken.
Een van de veranderingen waar jullie dit jaar mee te maken hebben gekregen is het provisieverbod. Hoe kijken jullie als online beleggingsbank terug op de eerste 9 maanden provisieverbod? Wat heb jullie gedaan om hierop te anticiperen? Welke uitdagingen/vraagstukken komen jullie nog tegen?
Met de afschaffing van de distributievergoeding is het beoogde doel gerealiseerd namelijk er bestaan niet langer onzichtbare prikkels voor de aanbieders van fondsen. Tegelijkertijd zien wij in de markt banken terugkeren naar huisfondsen of worden exclusieve partnerships gesloten. Dergelijke stappen leiden in onze ogen tot een verschraling. Bij Binck krijgen de beleggers toegang tot zowel de beste beleggingsfondsen als indextrackers, en zorgen wij voor gebruiksvriendelijke toepassingen zoals selectietools waardoor gemak voorop staat. De uitdaging is om de laatste groep van beleggers die hun fondsen nog bij grootbanken beheert over te halen dat zij ook voor deze tak van sport bij Binck beter af zijn.
BinckBank is sinds dit jaar naast distributeur ook producent van eigen hefboomproducten. Waarom hebben jullie hier voor gekozen? En wat zijn de eerste ervaringen in de markt?
Naast de Binck Turbo hebben wij met Alex Vermogensbeheer en de indextrackers van ThinkETF al eerder inhouse producten ontwikkeld. Dit is dus niet nieuw voor ons. Dat wordt wel eens vergeten. Ook bij het ontwikkelen van nieuwe producten werken wij vanuit onze toegevoegde waarde strategie. Zo heeft de Binck turbo een spread van nagenoeg 0, dat is het beste dat beschikbaar is en voor klanten ook uiterst relevant. Daarnaast hebben wij de handelstijden verruimd. De eerste ervaringen van klanten zijn positief. Overigens hanteren wij ook bij ThinkETF criteria die ertoe leiden dat de producten best in class zijn. Dat is wat wij als Binck willen zijn en waar wij ons met elkaar dag in dag uit voor inzetten: de particuliere belegger de best mogelijke ervaring bieden.