SNS Bank heeft zijn Overstapservice – die klanten volledig online laat overstappen van bank – uitgebreid met de mogelijkheid om de betaalgegevens van een andere grootbank te importeren. Voor het overzetten van het adresboek hoeven overstappers dan niet langer handmatig IBAN-nummers over te nemen.
Uit onderzoek van Panelwizard onder 1.100 Nederlandse consumenten blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders overstappen van bank ziet als een “hoop gedoe” en dat zij opzien tegen de grote hoeveelheid papierwerk die hierbij komt kijken. SNS is van mening dat overstappen heel eenvoudig en normaal zou moeten zijn. Patrick Kluijsters, Directeur Marketing & Online bij SNS, licht toe: “SNS wil het overstappen van bank eenvoudiger maken door handige functies, zoals het gemakkelijk importeren van betaalgegevens, toe te voegen aan de Overstapservice.”
De Overstapservice van SNS houdt in dat klanten van een andere bank die overstappen naar SNS 13 maanden lang overschrijvingen en incasso’s automatisch krijgen doorgestuurd naar hun nieuwe SNS-bankrekening. Sinds november 2016 is het mogelijk om een overstap naar SNS volledig online te doorlopen. Om overstappen van bank nog verder te vereenvoudigen heeft SNS het vanaf begin mei 2017 mogelijk gemaakt om de betaalgegevens die overstappers bij hun vorige bank vaak gebruikten te uploaden in de internetbankieromgeving van SNS. Handmatige invoer van IBAN-nummers of gegevens van rekeninghouders in het adresboek is daarmee niet langer nodig.
De nieuwe service werkt alleen voor betaalgegevens van Rabobank, ABN AMRO en ING. Overstappers downloaden hun transactiegegevens bij hun andere bank en importeren deze vervolgens in Mijn SNS. Zij kiezen zelf welke rekeningnummers in het adresboek van hun SNS betaalrekening worden opgeslagen.