Overstapservice bij SNS nu volledig digitaal

11 november 2016 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

Vanaf 10 november kunnen consumenten die willen overstappen naar een betaalrekening bij SNS gebruikmaken van Online Overstappen. Met deze nieuwe dienst maakt SNS het, als eerste bank in Nederland, mogelijk om het overstapproces volledig online te doorlopen.

In juli 2016 kwam uit verschillende onderzoeken naar voren dat de Nederlandse consument van mening is dat overstappen naar een betaalrekening bij een andere bank te veel gedoe is. De Overstapservice die in het leven is geroepen door de bankensector voldoet onvoldoende aan de verwachtingen van consumenten en wordt om die reden door slechts circa 1% van de bevolking gebruikt. Verbeteringen die zouden moeten worden doorgevoerd zijn onder meer de mogelijkheid tot nummerbehoud, het verminderen van het papierwerk voor consumenten die willen overstappen en een grotere bekendheid voor de Overstapservice en wat deze inhoudt – in het kader van de Overstapservice worden onder meer 13 maanden lang overschrijvingen en incasso’s automatisch doorgestuurd naar de nieuwe betaalrekening. 

Hoewel het eerste verbeterpunt niet in Nederlandse handen ligt – IBAN-nummerportabiliteit moet Europees worden doorgevoerd – is SNS een groot voorstander van de mogelijkheid om van bank te wisselen met behoud van eigen rekeningnummer. Op de andere twee verbeterpunten heeft de bank inmiddels actie ondernomen. Om het papierwerk voor consumenten te verminderen en overstappen naar SNS over de hele linie eenvoudiger te maken, biedt de bank sinds 10 november overstappers de mogelijkheid aan om het hele overstapproces digitaal te regelen.

Daarmee is SNS de eerste bank in Nederland die het mogelijk maakt om volledig online over te stappen naar een nieuwe betaalrekening. Ondertekenen van papieren documenten is niet langer nodig, dit gebeurt online met de SNS digipas. SNS heeft deze stap onder meer genomen op basis van een eigen onderzoek – uitgevoerd door Panelwizard onder circa 1.100 Nederlanders – waaruit bleek dat driekwart van de consumenten vindt dat online overstappen de norm zou moeten zijn. Een kwart van de respondenten gaf aan sneller te zullen overstappen van bank als dit online mogelijk is.

Patrick Kuijsters, directeur Marketing en Online bij SNS: “SNS maakt bankieren normaler. Bij normaal bankieren hoort dat je zonder gedoe van bank kan wisselen als je je ergens anders meer thuis voelt. Maar we zien ook dat er een groot verschil is tussen mensen die willen overstappen én daadwerkelijk de daad bij het woord voegen. Daar zijn nu gewoon te veel drempels voor. Dat je nu nog je handtekening op een papieren formulier moet zetten is daar een van.”

Volgend jaar organiseert de bank een campagne om de bekendheid van de Overstapservice te vergroten onder consumenten.