Een interview met Arjan van Os, hoofd van het Innovation Centre bij ABN AMRO. Tijdens zijn loopbaan bij ABN AMRO heeft hij een echte passie opgebouwd voor trends en technologieën die een grote impact hebben op de financiële sector. In 2014 heeft Arjan een PostGraduate programma afgerond aan de THNK, Amsterdam School of Creative Leadership. Arjan is getrouwd en heeft 3 kinderen. Sinds 2013 leidt hij ABN AMRO’s Innovation Centre waar vernieuwende oplossingen worden ontdekt, innovatieve fintechontwikkelingen worden verkend en een grote verscheidenheid van experimenten worden uitgevoerd.
Wat houdt je functie precies in?
Ik ben in 1997 bij ABN AMRO begonnen en was samen met één andere collega verantwoordelijk voor het internetkanaal. Men beschouwde internet toen als een hype die ook wel weer zou verdwijnen. Het internet, dat natuurlijk ook innovatie was maar dat we niet zo benoemden, en het nieuwe ervan, heeft me gevormd. Ik ben altijd op zoek naar het nieuwe, het verschil, nieuwe mogelijkheden, nieuwe business modellen, nieuwe kanalen en nieuwe technologieën waarmee ABN AMRO nog innovatiever kan werken. Dat is wat ik nu, samen met het team waar ik leiding aan geef, elke dag doe.
Wat doe je op een gemiddelde dag?
Mijn dagen zijn wisselend en nooit saai. Ik maak bijvoorbeeld voorstellen om innovatie nog verder vooruit te trekken binnen de bank en ik sta veel op het podium om het verhaal te vertellen. Dat is belangrijk want innovatie zit niet standaard in het DNA van bankiers. Het belang van innovatie is ook niet iets wat je begrijpt wanneer je een boek of artikel leest. Er zit een inspiratiefactor in en je moet het concreet maken voor mensen. Interactie is daarbij belangrijk.
Wat vind je het leukste aan je baan?
Het leukste is dat wij ons in het Innovation Centre ieder half jaar opnieuw uitvinden. Wat we leren van experimenten die we hier doen, passen we toe om het verschil te kunnen maken en om impact te hebben. Klantvalidaties zijn daarbij heel belangrijk. Get out of the building is een zin die je hier dan ook geregeld hoort.
Wat doet het Innovation Centre?
We zijn het Home voor innovatie binnen ABN AMRO waar we workshops en kennissessies zoals Innovation Friday aanbieden. Relevante thema’s als blockchain, arti cial intelligence, open banking en de circulaire economie komen daarin aan bod. De meest concrete vorm van leren is experimenteren: doen en dan denken. We werken volgens de lean startup methode en leveren in sprints minimal viable products op (MVP’S) waarbij we de business en klanten betrekken voor validatie. Door zo te werken krijgen we kennis en begrip over hoe je een dienst toepast op een business en welke mogelijkheden dat biedt.
Wie of wat inspireert jou op het gebied van innovatie en organisatie?
Het boek The Innovator’s Dilemma van Clayton Christensen uit 1997 is naar mijn mening nog altijd relevant. Binnen het Innovation Centre refereren nog steeds aan de inhoud van dit boek. Daarnaast ook ondernemingen die de financiële sector inspireren, bijvoorbeeld Fintechs. Zij zijn voor de sector erg interessant in hun passie, purpose, denken en doen.
Wat is jouw ambitie met het Innovation Centre?
Innovatie zal nog lang een onderwerp zijn in de financiële sector. We zijn net begonnen eigenlijk. Mijn droom is dat het Innovation Centre uiteindelijk niet meer nodig is omdat innovatie volledig geabsorbeerd is in de organisatie en business as usual is geworden. Het zit dan in de genen van het bedrijf en elke afdeling. Innovatie is dan onderdeel van de organisatiemindset.
Hoe ziet de toekomst van het Innovation Centre eruit?
Naarmate de businesses meer innovatie absorberen en integreren, krijgt het Innovation Centre steeds een andere en specifiekere rol. Ik vind het nu vooral belangrijk dat we organisatiebreed het innovatieproces begrijpen, omarmen en blijven verbeteren. Dat is iets waar we nu energie opzetten naast alle inhoudelijke onderwerpen en experimenten. Over drie maanden is het weer wat anders.
Dit bericht is eerder verschenen in Bank|Wereld