ABN AMRO heeft zich onlangs aangesloten bij de betaalapp van Nederlands FinTech-bedrijf Sowdan. Met de komst van ABN AMRO zijn nu alle grote banken bij Sowdan aangesloten.
Sowdan is een Nederlands FinTech-bedrijf dat eind februari 2017 zijn gelijknamige betaalapp lanceerde. Met de app kunnen gebruikers 24/7 realtime geld overboeken tussen verschillende banken. Gebruikers voeren in de app – beschikbaar voor iOS en Android – het bedrag en het rekeningnummer van de ontvanger in, drukken op verzenden en bevestigen de betaling via iDEAL. Het geld staat volgens het bedrijf binnen 1 minuut op de rekening van de ontvanger. Ook biedt de app de mogelijkheid om een betaalverzoek te versturen. Met een betaalverzoek via WhatsApp kunnen gebruikers geld terugvragen van vrienden.
Aansluiten banken
Om zijn betaaldienst te kunnen aanbieden was Sowdan afhankelijk van traditionele bancaire spelers. Alleen gebruikers die bankieren bij een van de aangesloten banken kunnen de app gebruiken voor het overboeken of ontvangen van geld. Inmiddels is het Sowdan gelukt om de vier grootste banken van Nederland zich bij de app aan te laten sluiten. Begin juni besloot ook ABN AMRO zich bij Sowdan aan te sluiten. ING, Rabobank en Volksbank sloten zich reeds eerder bij de betaalapp aan.
Volgens Pieter Schoen, oprichter van De Nederlandse Energie Maatschappij en Sowdan, heeft de app met de toevoeging van ABN AMRO nu een dekking van 95% in Nederland. Over het gebruik van de app vertelt hij: “Dagelijks voeren wij door middel van de Sowdan betaalapp een paar honderd betalingen uit, in het weekend en tijdens feestdagen zien wij dit aantal ruimschoots verdubbelen.”
De afgelopen jaren zijn meerdere soortgelijke apps verschenen, waaronder ook Tikkie van ABN AMRO. Schoen vertelt over de manier waarop Sowdan zich onderscheidt: “Het grote verschil is dat bij Sowdan het geld binnen één minuut bij de ontvanger op de rekening staat.”