ABN AMRO maakt betalen via WhatsApp mogelijk
ABN AMRO heeft naar eigen zeggen de eerste app geïntroduceerd waarmee consumenten onderling betaalverzoekjes kunnen sturen via WhatsApp. Via een linkje vindt de betaling vervolgens plaats via iDEAL. De app genaamd Tikkie is een initiatief van ABN AMRO, maar is beschikbaar en bruikbaar voor klanten van alle Nederlandse banken met een betaalrekening. Banken investeren al enige tijd in het vereenvoudigen van het overmaken van geld. Andere bekende voorbeelden zijn Twyp van ING, Rabo SMS Betalen en Bunq.
Hoe werkt Tikkie?
De verzoeker voert in Tikkie het bedrag in en selecteert vervolgens de persoon van wie hij het overgemaakt wil krijgen uit zijn WhatsApp contactenlijst. Tikkie maakt dan een linkje aan dat met een gewoon WhatsApp bericht verstuurd kan worden. De ontvanger van het bericht hoeft daar alleen maar op het linkje te klikken en wordt vanzelf naar de iDEAL betaalomgeving geleid om de betaling uit te voeren. Uniek aan Tikkie is bovendien dat het niet nodig is om eerst een nieuwe online bankrekening of aparte beurs aan te maken om betalingen op te kunnen ontvangen. Het geld wordt automatisch bijgeschreven op de bestaande betaalrekening van de ontvanger.
Frank Verkerk, Chief Digital Officer ABN AMRO: ‘Hoe vaak gebeurt het niet dat je even een betaling voor iemand voorschiet, maar je toch moeite moet doen of je bezwaard voelt om dat geld vervolgens terug te vragen. Wij denken dat we met Tikkie hiervoor de oplossing hebben. Gemakkelijker en laagdrempeliger dan een WhatsApp bericht sturen met een iDEAL-betaalverzoekje wordt het volgens ons niet.’