Huizenplatform Jumba en adviesplatform Kandoor gaan samenwerken

03 juli 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

Jumba, een platform dat consumenten helpt inzicht te krijgen in de situatie van een koopwoning, en financieel adviesplatform Kandoor hebben een samenwerking gesloten. Als onderdeel van de samenwerking, worden gebruikers van Jumba doorgestuurd naar Kandoor, waar zij kosteloos antwoord kunnen krijgen op financiële vragen rondom pensioen, zorg, arbeid of wonen. 

Jumba is een platform voor de woningmarkt waar woningzoekenden en woningeigenaren inzicht kunnen krijgen in de staat en buurt van een woning. Het platform, dat is gelanceerd in 2015, combineert openbare data met vastgoed- en buurtinformatie in een overzicht zodat gebruikers meer controle krijgen over hun acties op de woningmarkt. Gebruikers hoeven niet langer een makelaar in te schakelen als zij meer willen weten over interesse is voor een bepaald soort woning in de markt en kunnen hun woning zelfs volledig zelfstandig verkopen, zonder tussenkomst van een makelaar. 

Samenwerking Jumba en Kandoor

Om zijn diensten aan gebruikers verder uit te breiden is Jumba onlangs een samenwerking gestart met Kandoor. Kandoor is een ander online platform dat zich richt op het beantwoorden van financiële consumentenvragen over pensioen, zorg, arbeid en ook wonen. De vragen worden beantwoord door vrijwilligers die voor een groot deel zelf werkzaam zijn als financieel professional. Doordat de ‘gidsen’, zoals Kandoor deze professionals noemt, vrijwillig verbonden zijn aan Kandoor, kan het FinTech-bedrijf zijn diensten kosteloos aanbieden. 

De twee platforms hebben elkaar gevonden op een gezamenlijk streven om de zelfredzaamheid van consumenten te verbeteren en de samenwerking tussen verschillende partijen in de woonketen te verbeteren. “Wij, Jumba en Kandoor, zijn beide transparant en onafhankelijk en staan voor de zelfredzaamheid van de consument. We geven de regie weer terug aan de woonconsument”, aldus Sander van der Aa, medeoprichter van Jumba. “Door de samenwerking met Jumba kunnen we nu hopelijk mensen van hun financiële stress rondom wonen afhelpen”, voegt Tom Romanovski, medeoprichter van Kandoor, toe.

Kandoor is een initiatief van pensioenuitvoerder APG dat in 2015 is ontstaan uit een innovatieafdeling van APG. Consumenten kunnen op de website van het initiatief (kandoor.nl) een vraag achterlaten, die vervolgens automatisch bij de juiste ‘gids’ terechtkomt. Deze beantwoordt de vraag, waarna in een privé-chat de professional en consument verder kunnen praten over het onderwerp. Romanovski vertelt over het platform: “Wij hebben de ambitie om hét platform van Nederland te worden, waar mensen kosteloos geholpen worden met hun financiële vragen.” Er zijn inmiddels circa 130 vrijwillige gidsen bij het platform aangesloten en zijn er zo’n 8.000 vragen beantwoord.

Gids bij Kandoor

Naast zijn werk als financieel specialist is Patrick Hermsen een vrijwillige gids bij Kandoor. Hermsen vertelt over zijn ervaring als gids: “Het leuke hieraan is dat je als gids inzicht krijgt in wat er speelt in je eigen branche. Daarnaast vind ik het waardevol om bij te kunnen dragen aan een menselijker financieel systeem gewoon door elkaar belangeloos te helpen.” Hij laat weten het als een mooie ‘win-win’ te zien, dat hij als gids zowel zelf dingen leert als maatschappelijk betrokken is en mensen helpt.