ABN AMRO sluit partnership met Hartstichting voor rookvrije generatie

06 juli 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

Om te helpen het aantal mensen dat jaarlijks sterft aan de gevolgen van roken of meeroken terug te brengen heeft ABN AMRO een partnership gesloten met de Hartstichting. Via verschillende wegen zal de grootbank de stichting ondersteunen bij het realiseren van haar doelstelling voor een rookvrije generatie.

Het roken van tabak-producten zoals sigaretten en sigaren vergroot de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. Jaarlijks sterven er zo’n 20.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken, terwijl er jaarlijks enkele duizenden Nederlanders overlijden door de gevolgen van meeroken. Volgens berekeningen van economisch onderzoeksinstituut SEO komen de maatschappelijke kosten van roken uit op zo’n €2.000 per persoon per jaar. 

“Roken is verreweg de nummer één vermijdbare oorzaak van ziekte en sterfte in Nederland”, stelt Floris Italianer, directeur van Hartstichting. “Elke week raken nog steeds honderden kinderen verslaafd aan tabak. Niet voor niets is de meerderheid van de Nederlander voorstander van een Rookvrije Generatie: een maatschappij waarin niemand meer overlijdt aan de gevolgen van roken en kinderen rookvrij opgroeien.”

Partnership met ABN AMRO

De Hartstichting heeft onlangs een nieuwe medestander gevonden in haar doelstelling een samenleving te realiseren waarin niemand meer overlijdt aan de gevolgen van roken. De stichting heeft een samenwerking gesloten met ABN AMRO. ABN AMRO CEO Kees van Dijkhuizen: “Wij zijn verheugd met ons partnership met de Hartstichting. Wij delen hun ambitie om het aantal doden en ernstig zieken als gevolg van roken terug te dringen. Dat doen wij vanuit onze overtuiging dat iedereen het recht heeft op een gezond leven.” 

De bank gaat de Hartstichting ondersteunen door het betalingsverkeer en een deel van het vermogen van het goede doel (zo’n €35 miljoen) onder beheer te nemen. Bovendien doen de Hartstichting en ABN AMRO samen onderzoek naar de mogelijkheden van een Health Impact Bond, kijken zij hoe innovaties van de bank (bijvoorbeeld Tikkie) ingezet kunnen worden voor het werven van donaties voor de stichting en kunnen medewerkers van de bank zich via de ABN AMRO Foundation inzetten voor de doelen van de Hartstichting.

Gezonde impact

Van Dijkhuizen vertelt dat de samenwerking deel uitmaakt van een groter maatschappelijk streven van de bank: “ABN AMRO is sponsor van vele sportclubs waar kinderen dagelijks sporten. Ook vanuit dat perspectief is steun in de strijd tegen roken voor ons een logisch gevolg. ABN AMRO wil een bank zijn met een gezonde impact op de samenleving en daarom ondersteunen wij de Hartstichting graag met raad en daad in haar strijd tegen roken.” Zelf heeft de bank in april 2017 besloten om niet langer te investeren in de tabaksindustrie. Volgens de bank is de kernactiviteit van de industrie niet langer verenigbaar met de kernwaarden van de bank. Lopende contracten met spelers in de tabaksindustrie zullen worden gerespecteerd, maar zullen niet meer worden verlengd of uitgebreid. “Wij hopen dat andere instellingen ons voorbeeld snel volgen.” 

Italianer sluit af: “Wij zijn blij dat ABN AMRO zich als nieuwe partner voor tabaksontmoediging en een rookvrije samenleving gaat inzetten en kijken er naar uit onze samenwerking uit te bouwen. Wij hopen dat andere financiële instellingen spoedig volgen en hun maatschappelijk beleid aanscherpen.”