Ohpen, een Nederlands FinTech-bedrijf dat een cloud-based core banking platform biedt aan banken, verzekeraars en vermogensbeheerders, heeft succesvol een tweede investeringsronde afgerond. Investeringsmaatschappij Amerborgh levert €15 miljoen groeikapitaal, dat zal worden gebruikt om de internationale groei van Ohpen te versnellen.
In 2009 werd Ohpen in Amsterdam opgericht door Chris Zadeh. Het FinTech-bedrijf heeft een core banking platform ontwikkeld, dat volledig cloud-based is, waarmee efficiënt spaar- en beleggingsrekeningen kunnen worden beheerd. Ohpen biedt dit platform aan als een Software as a Service oplossing voor banken, verzekeraars en vermogensbeheerders. Sinds de oprichting is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van core banking systemen met ruim 100 werknemers verspreid over kantoren in Nederland, de UK en Spanje. Na het sluiten van de eerste overeenkomst met een Nederlandse vermogensbeheerder in 2012, wist Ohpen de afgelopen jaren ook outsourcing overeenkomsten te sluiten met enkele grote financiële dienstverleners, waaronder ook De Volksbank en Aegon.
Nieuwe investeringsronde Amerborgh
Maar sinds Ohpen in 2016 een kantoor heeft geopend in Londen en daar zijn eerste grote financiële dienstverlener als klant heeft mogen verwelkomen, heeft Zadeh zijn zinnen vooral op de uitbreiding van de internationale activiteiten gezet. Overtuigd door de internationale plannen van het FinTech-bedrijf heeft investeerder Amerborgh besloten om opnieuw kapitaal te investeren in het bedrijf. Ohpen, dat nu gewaardeerd wordt op zo’n €100 miljoen, heeft in een tweede financieringsronde €15 miljoen aan groeikapitaal ontvangen van de investeringsmaatschappij.
Vooral op de Britse markt verwacht Ohpen zijn groei te kunnen versnellen met het nieuw verkregen groeikapitaal. Hoewel er enkele directe concurrenten op de Britse markt actief zijn, stelt CEO Zadeh dat Ohpen op technologisch vlak veel verder is. Tegelijkertijd is de Britse markt voor core banking systemen sterk in beweging dankzij snel veranderende wet- en regelgeving en problemen met verouderde systemen en leveranciers. Hierdoor is er veel vraag naar de diensten van het FinTech-bedrijf.
Naast uitbreiding in de UK heeft Zadeh ook uitbreiding in andere markten voor ogen. Hij vertelt: “De eerste stap werd gezet in 2009. Toen hebben we een volledig nieuw core banking platform ontwikkeld. Het eerste platform dat als Software as a Service in de cloud draaide. De tweede stap was het vinden van een klant en groei in onze thuismarkt. Nu zijn we markleider en is het tijd om nieuwe markten te betreden en de groei te versnellen”, sluit hij af.