Om ondernemerschap te stimuleren en starters te ondersteunen, is Rabobank Amsterdam partner van verschillende platforms. Daar ontmoet en stimuleert de bank jonge ondernemers. “Het is de kunst om de ondernemers met groeiambitie te vinden”, vertelt Piet Kramer, coördinator startende ondernemers bij Rabobank Amsterdam. “Die treffen we via onze netwerken en partnerships.”
Vernieuwende starters
“We kijken vooral naar wat de starter nodig heeft. In eerste instantie helpen we hem op weg via onze eigen dienstverlening en bieden we hem producten met startersvoordeel aan. Daarbij mikken we op een passend advies waarin financiële logistiek en risico-inventarisatie aan de orde komen. Daarnaast laten we ze kennismaken met onze netwerken.” Zo is de Rabobank actief op de Landelijke Startersdag van de Kamer van Koophandel. En sinds twee jaar is zij samen met MKB Nederland initiatiefnemer van The Next Entrepreneur. “Dat is een verkiezing voor de meest vernieuwende starter van Nederland, maar ook een campagne om starters te voorzien van relevante kennis, advies en een netwerk. Opvallend is dat een groot deel van de deelnemers van The Next Entrepreneur uit Amsterdam komt, onder wie de laatste twee winnaars.”
Studerende starters
Als lokaal georiënteerde bank is Rabobank Amsterdam ook actief in de lokale netwerken. Zo is er een partnership met het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE). Dat is een platform voor studentenondernemers waarin Amsterdamse universiteiten en hogescholen samenwerken. “Binnen de minorprogramma’s Entrepreneurship die ACE aanbiedt, coachen we studenten om binnen korte tijd een bedrijf op te zetten. Ook kunnen zij zich inschrijven voor de Rabobank/ACE Summerschool Ondernemerschap. Onder leiding van experts van onze bank en succesvolle ondernemers werken studenten een week lang aan hun businessplan. Bovendien trainen ze hun ondernemersvaardigheden en bouwen ze aan een professioneel netwerk.”
Ambitieuze starters
Twee studenten Bewegingswetenschappen waren de gelukkige winnaars van de Summerschool Ondernemerschap 2013. Met hun onderneming ‘The Mental Health Company’ bieden zij een actief trainingsprogramma aan voor mensen met een depressie. “Ambitieuze startende ondernemers zoals deze bieden wij bijvoorbeeld media-aandacht via ons ledenmagazine Dichterbij of onze lokale Rabobank-website. Ook introduceren we hen bij verschillende relevante netwerken. Zo krijgen de starters nog meer mogelijkheden om hun onderneming verder te laten groeien. En dat stellen ze erg op prijs. De drive van deze mensen is enorm.”
Ontwikkelde starters
In de toekomst wil Rabobank Amsterdam zich nog meer richten op starters, jonge bedrijven met groeiambitie en hoger opgeleide zzp’ers. “Dit doen we via de weg die we al zijn ingeslagen, maar ook met nieuwe activiteiten als het Rabobank Ondernemerscafé. Hiervoor nodigen we starters en jonge bedrijven drie tot vier keer per jaar uit. Daarnaast zijn we partnerships aangegaan met diverse accelerators in samenwerking met Rabobank Nederland en via ACE, dat programma’s aanbiedt voor mensen met innovatieve ideeën.” Ook als de starters eenmaal goed op weg zijn, blijft Rabobank Amsterdam hun ontwikkeling met belangstelling volgen, benadrukt Piet Kramer. “We helpen hen graag verder tijdens groeimomenten of belangrijke gebeurtenissen. Ook voor die vervolgfase van hun ondernemerschap hebben we allerlei programma’s.”