Volgens ING is de toekomst van bankieren voor consumenten vooral spraakgestuurd. Waar we nu nog werken met internet, mobiele apps en het invoeren van codes zal de technologie over vijf jaar zo ver ontwikkeld zijn dat onze stem het voornaamste interactiemiddel gaat zijn.
De bankenwereld gaat de komende jaren zeer sterk beïnvloed worden door Open Banking. In combinatie met vernieuwende FinTech bedrijven worden vanuit deze hoek sterke innovaties verwacht. Open Banking wordt aangejaagd door nieuwe Europese wetgeving, die bepaalt dat externe dienstverleners toegang krijgen tot de betaalrekeningen van klanten. Uiteraard uitsluitend met toestemming van de consument zelf.
Voorname rol voor stembediening
Grootbank ING ziet een voorname rol weggelegd voor stembediening bij het regelen van bankzaken. ING schetst een beeld waarin een consument zijn digitale assistent - bekende voorbeelden zijn Google Home, Apple HomePod of Amazon Alexa - vraagt welke rekeningen nog openstaan. De assistent geeft antwoord, waarna de consument het commando geeft om alle openstaande rekeningen te voldoen en bijvoorbeeld Google Home contact legt met je bankrekening en de betaling in orde brengt. Het klinkt futuristisch, maar is dichterbij dan menigeen denkt. “Bankieren ziet er over vijf jaar totaal anders uit dan vandaag de dag en stembediening speelt daarin een belangrijke rol,” aldus een woordvoerder van ING.
Platform voor meerdere partijen
De manier waarop klanten communiceren met banken verandert radicaal. ING heeft de afgelopen jaren €800 miljoen geïnvesteerd in digitale transformatie, met als bekend voorbeeld de app Yolt. Yolt is een hulpmiddel die overzicht over verschillende bankrekeningen en andere financiële producten biedt, niet noodzakelijk van ING zelf. Yolt gebruikers hebben ook inzicht in vaste uitgaven, zoals energierekeningen en abonnementen. In het dashboard is zichtbaar wanneer de volgende afschrijving plaatsvindt en worden voorspellingen gedaan van het banksaldo van gebruikers op dagen in de nabije toekomst. Ook doet het automatisch prijsvergelijkingen voor bepaalde abonnementen. Yolt is een platform waarop de bank communiceert met andere financiële dienstverleners, een typisch voorbeeld van Open Banking.
Open Banking spoort innovatie aan
Met het openstellen van bankgegevens voor externe partijen wil Europa de concurrentie en innovatie aansporen. Toch is er ook bezorgdheid over Open Banking. Naast de kwestie van privacy effent het namelijk ook het pad voor technologiegiganten als Google, Facebook, Apple of Amazon om een stap te maken in de financiële wereld. Tot nu toe hebben die zich relatief terughoudend opgesteld, omdat zij een banklicentie nodig hadden om financiële diensten te bieden. Via Open Banking kunnen zij in feite op het platform van banken meeliften op een licentie van een bank. Ondanks deze zorgen zien veel banken ook in dat meegaan in de vaart der volkeren essentieel is om te blijven bestaan. Wie nu niet innoveert krijgt het over enkele jaren erg moeilijk.
Nieuwe betekenis van ‘bankieren’
We gaan nog even terug naar stembediening. Veel smartphones en tablets reageren al op stembediening voor zoekopdrachten bijvoorbeeld via Google. De laatste jaren is dit zo sterk ontwikkeld dat ING verwacht dat het regelen van bankzaken via internetbankieren links en rechts zal worden ingehaald door ‘voice-banking’. Recent onderzoek van Business Insider maakte duidelijk dat reeds 18 miljoen Amerikanen al een ‘voice payment’ hadden uitgevoerd, via onder andere Bank of America, Capital One en USAA. Volgens ING is Open Banking in staat een compleet nieuwe betekenis aan het woord bankieren te geven.