Nederlandse ondernemers met een rekening bij ING kunnen sindskort sneller facturen innen door een zakelijk betaalverzoek te sturen naar klanten. Volgens de bank worden facturen die op deze manier verstuurd worden tot drie keer sneller betaald.
Het zal veel ondernemers bekend voorkomen. Na het versturen van de factuur voor geleverde producten of diensten blijft het stil aan de kant van de betaler. Tegelijker krijgen ondernemers vaak ook weer facturen, die betaald moeten worden. Niet zelden komen ondernemers op die manier in liquiditeitsproblemen. Er bestaan opties als factoring of het inhuren van een incassobureau, maar vooral dat laatste is geen goede basis voor het opbouwen van een relatie met klanten.
Zakelijke klanten van ING kunnen nu gebruik maken van het sturen van een betaalverzoek via de app van de bank. Het werkt als een soort Tikkie voor bedrijven. Voor ontvangers van een betaalverzoek - dat verstuurd kan worden via email, sms en whatsapp - werkt het uitvoeren van een betaling drempelverlagend. Volgens ING worden facturen met een dergelijke betaallink drie keer zo snel betaald en wordt 25% van alle B2B facturen binnen één dag betaald. Dit laatste gebeurt maar bij 5% van de facturen zonder betaallink.
Betaalverzoek Zakelijk helpt in de eerste plaats om ondernemers hun cashflow op gang te houden. Daarnaast voorkomt het foutieve overschrijvingen, omdat de ontvanger via het betaalverzoek naar Ideal geleid wordt. Betalers hoeven dus niet meer handmatig een nummer in te vullen, wat fouten in de hand kan werken. ING wil met deze uitbreiding haar zakelijke klanten extra gemak en tijdsbesparing bezorgen.