Europort+ is een administratiesysteem voor spaarproducten en betalingsverkeer, dat deze week door Achmea Bank in gebruik is genomen. Het zorgt voor een volledige integratie van back-, mid- en frontofficeadministratie. Achmea Bank wil hiermee haar dienstverlening verder verbeteren en tegelijk kosten reduceren.
Europort+ is een Nederlands product, afkomstig van de Goudse softwareontwikkelaar Able, onderdeel van Topicus Groep. Het laat zich het best omschrijven als een administratief platform voor vermogensbeheer. Het systeem beschikt over online verbindingen met externe systemen. Hierdoor kunnen processen en handelingen geautomatiseerd plaatsvinden en posities in fondsen real time worden verwerkt. Achmea Bank kondigde deze week aan gebruik te gaan maken van de online dienst.
De overstap naar Europort+ is volgens Achmea Bank een belangrijke stap richting een betere dienstverlening aan (vermogende) klanten. Tegelijk streeft de bank naar een structurele kostenverlaging. Pierre Huurman is CEO van Achmea Bank en toont zich verheugd: “De teams van Achmea en Able hebben intensief samengewerkt om EuroPort+ live te brengen en te koppelen aan onze eigen IT-systemen en portalen. Hierdoor kunnen we nog meer nadruk leggen op de dienstverlening zodat we onze klanten nog beter van dienst zijn.” Met een spaarportefeuille van zo’n €5 miljard gaat het bovendien ergens om.
Able presenteert Europort+ als een soort one-stop-shop waar alle effectentransacties, beleggingsfondstransacties en spaarrekeningen binnen één omgeving te administreren zijn. Vanuit Able weerklinkt vanzelfsprekend ook tevredenheid. Alex Timmermans van Able: “We hebben de afgelopen periode veel geïnvesteerd in online dienstverlening. Deze loopt technologisch voorop in het vermogen te schakelen met moderne klantportalen. Dit gaat banken verder helpen met hun concurrentiestrijd in de online wereld. De keuze van Achmea Bank voor EuroPort+ is voor ons een bevestiging dat we de juiste keuzes in onze technologische roadmap hebben gemaakt.”