De betaalapp Green Pay is tijdens het recente evenement Beyond Banking Days verkozen tot meest waardevolle prototype. Door te betalen met Green Pay gaat een product na gebruik terug de keten in. Hiermee wordt de producent - in plaats van de consument - verantwoordelijk voor het afval. De betaalapp nam de maat van 55 andere geselecteerde teams.
Beyond Banking Days 2018 is een initiatief van ABN AMRO en een uitnodiging aan iedereen die een bijdrage wil of kan leveren aan de ontwikkeling van de bancaire en financiële sector. Nadrukkelijk werden ook professionals van buiten de financiële sector gevraagd om mee te denken, vanwege hun frisse blik. Een belangrijk onderdeel van het evenement was - evenals vorig jaar - de ‘hackathon’, waarbij teams van software-ontwikkelaars met elkaar de strijd aangingen.
Een team van blockchain-consortium R3 levert met de app Green Pay volgens de jury het meest waardevolle prototype. Green Pay is ontworpen met circulariteit als uitgangspunt, door te betalen met Green Pay gaat een product na gebruik namelijk terug de keten in. Op deze manier wordt de producent verantwoordelijk gemaakt voor het afval (een begrip wat in een circulaire wereld eigenlijk niet meer bestaat), in plaats van de consument. De makers van de app hopen producenten hiermee te bewegen om vooraf al bewustere keuzes te maken.
Christian Bornfeld, Chief Innovation & Technology Officer ABN AMRO: "Niet alleen de winnende teams, maar alle deelnemers hebben de afgelopen dagen laten zien waar Beyond Banking Days voor staat: als bank bijdragen aan het oplossen van de grote vraagstukken in onze samenleving. Hoe zorgen we voor veiligheid en behoud van privacy? Hoe verbeteren we het leven van kankerpatiënten? Of hoe bevorderen we het hergebruik van materialen en grondstoffen? Door te luisteren naar wat er echt speelt, door samen te werken, dwars door sectoren heen en door anders te denken dan dat we tot nu toe deden. Ik kijk nu al uit naar Beyond Banking Days 2019." Marcell Schmidt, Client Director IBM voegt toe: "Iedereen is hier samen om krachten te bundelen en met nieuwe inzichten aan de slag te gaan, dat is heel inspirerend."
Naast een prijs voor meest waardevolle prototype in het algemeen werden ook nog prijzen uitgereikt voor diverse categorieën. De ‘social challenge’ werd gewonnen door FundingForce, een app waarmee consumenten goede doelen kunnen steunen en waarin consument en goededoelenorganisatie updates kunnen plaatsen. Data Exchange 2018 won de ‘tech-award’, door de ontwikkeling van een platform consumenten GDPR-proof data kunnen delen. Grace Systems won tenslotte de ‘health challenge’ door data uit medische datasets te combineren en wetenschappelijk onderzoek te versnellen.