ING en Rabobank breiden hun dienstenaanbod richting consumenten verder uit door implementatie van de Nederlandse Google Assistent. Met deze spraakassistent voor smartphones kunnen klanten spraakgestuurde opdrachten geven of vragen stellen. De spraakassistent is beschikbaar voor zowel Android als Apple toestellen.
Tot voor kort was mondelinge communicatie tussen apparaten en mensen vooral éénrichtingsverkeer. Bijvoorbeeld als gevolg van foute navigatie of een gebrek aan werksnelheid. De smartphone bleek in die gevallen een geduldig toehoorder, vermoedelijk hopend dat het slechts bij verbaal geweld zou blijven. Mondelinge communicatie die een computer ook echt begreep had lange tijd een futuristisch karakter. De opkomst van technologieën als kunstmatige intelligentie en machine learning opende echter nieuwe deuren. Inmiddels zijn er diverse bekende spraakassistenten, zoals Siri (Apple), Alexa (Amazon) en de Google Assistent. Die Google Assistent is vorige week in het Nederlands geïntroduceerd. Bedrijven spelen hierop in door de slimme spraakassistent af te stemmen op hun eigen dienstenaanbod. ING en Rabobank haken meteen in op die ontwikkeling.
Rabo Assistent
Rabobank heeft de Google Assistent van een eigen Rabo-jasje voorzien. Via de zogeheten Rabo Assistent kunnen klanten informatie opvragen zoals de saldostatus of het instellen van een budget. Wanneer een bepaald bedrag uitgegeven wordt en een budget overschreven wordt krijgen klanten vervolgens een seintje. Klanten kunnen de dienst instellen door tegen hun telefoon te zeggen: “Oké Google, praat met Rabobank.” Vervolgens koppelt de gebruiker zijn Rabobankrekening aan de Google Assistent om aan de slag te gaan en te praten met Rabobank. Uiteraard ontstaan er dan meteen vragen over privacy, want wat kan of doet Google met de gegevens waar het vermeend toegang tot krijgt? Daarover hoeven klanten zich geen zorgen te maken. "Google slaat de gegevens niet op, maar kan deze alleen in beeld brengen en uitspreken via de Google Assistent. Google heeft geen toegang tot betaalrekeningen", aldus de bank.
Grote rol in toekomst
Bij ING kunnen klanten de spraakassistent gebruiken voor het regelen van zaken binnen ING Wonen. De assistent stelt vragen, de klant geeft antwoord en daaruit voort komt een advies van ING. ING - dat onlangs nog stopte met het gebruik van de eigen spraakrobot Inge in de mobiel bankieren app - ziet een grote rol weggelegd voor spraaksturing bij het doen van bankzaken. Op het moment is het aantal gebruikers echter nog relatief gering. "Met de opkomst van Nederlandstalige spraakassistenten als de Google Assistent en straks ook slimme speakers, verwachten we echter dat spraakbesturing, en ook het regelen van je bankzaken met je stem, veel meer gebruikt gaat worden", zegt Jeroen Losekoot van ING.
De uitrol van de Nederlandse Google Assistent is inmiddels begonnen. Android-gebruikers met het besturingssysteem Android 6.0 Marshmallow of hoger kunnen de functie vanzelf tegemoet zien. Apple-gebruikers kunnen de app spoedig downloaden in de AppStore.