Minder bankhelpdeskfraude door nieuwe app-functie ING

Bankhelpdeskfraude blijft een hardnekkig probleem, maar met de juiste maatregelen is het aantal gevallen terug te dringen. Bij ING daalde deze vorm van fraude in 2024 namelijk met 43%, mede dankzij de functie Check het Gesprek in de ING Mobiel Bankieren-app.
Sinds de introductie in april 2024 gebruiken maandelijks ruim 10.000 klanten deze tool om te controleren of zij daadwerkelijk met een ING-medewerker spreken. Volgens de bank voelt 78% van de gebruikers zich door de functie weerbaarder tegen oplichting.
Bij bankhelpdeskfraude doen criminelen zich voor als bankmedewerker en proberen zij klanten te overtuigen geld over te maken of hun betaalpas af te geven. Dit kan leiden tot aanzienlijke financiële en emotionele schade. Met Check het Gesprek kunnen klanten in de ING-app controleren of zij daadwerkelijk door ING worden gebeld.
Tijdens het telefoongesprek voert de klant zijn eigen telefoonnummer in via een knop op het login-scherm. De app controleert direct in het belsysteem van de bank of er daadwerkelijk een ING-medewerker belt. Als dat niet het geval is, geeft de app advies over de te nemen stappen.
Volgens Adine Wempe, Directeur Fraude bij ING in Nederland, biedt de tool een effectieve manier om fraude te voorkomen: “Deze tool blijkt heel goed te werken om bankhelpdeskfraude te voorkomen, waarbij de bank en de klant samenwerken om de oplichters te ontmaskeren”, merkt ze.
Omvang van fraude in Nederland
Uit onderzoek van ING blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders te maken heeft gehad met (een poging tot) fraude. Voor 18% van de ondervraagden resulteerde dit daadwerkelijk in financiële schade. In de helft van de fraudegevallen ging het om een bedrag boven de €250, en bij 20% zelfs om meer dan €1.000.
Vooral Nederlanders onder de 50 jaar verloren vaker hogere bedragen dan 50-plussers. Ook de zorgen over fraude nemen toe. Twee derde van de Nederlanders vreest dat fraudeurs zich sneller ontwikkelen dan de tegenmaatregelen van banken. Daarnaast zorgen technologische ontwikkelingen voor nieuwe mogelijkheden voor oplichters.
Blijven innoveren tegen fraude
Banken blijven investeren in nieuwe manieren om fraude te bestrijden. “Oplichters zijn inventief, helaas. Maar banken óók”, aldus Wempe. “Daarom nemen we continu nieuwe zichtbare en onzichtbare maatregelen om fraude en oplichting tegen te gaan.”
Een belangrijke ontwikkeling is dat banken klanten steeds meer hulpmiddelen bieden om zelf controle te houden. “Met Check het Gesprek kan de klant de oplichter ontmaskeren. Zo werken we samen bij het herkennen en voorkomen van fraude.”
Interbancair wordt eveneens samengewerkt aan fraudebestrijding, onder meer via de NVB-campagne ‘Herken Fraude, Voorkom Fraude’, die klanten helpt om verschillende vormen van fraude tijdig te herkennen.