ING ziet winst en aantal klanten groeien in tweede kwartaal

03 augustus 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

ING heeft een positief tweede kwartaal achter de rug. De bank boekte na aftrek van belastingen een winst van iets meer dan €1,4 miljard, een stijging van ongeveer 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Topman Hamers spreekt van een ‘solide voortgang’ van de uitvoering van de strategie van ING.

De sterk presterende Nederlandse economie legt ook ING geen windeieren. Ondanks licht dalende inkomsten heeft de oranje bank over het tweede kwartaal van 2018 meer winst gemaakt dan in dezelfde periode vorig jaar. De bank profiteert onder andere van het minder geld opzij hoeven zetten voor slechte leningen dan vorig jaar. Een greep uit de cijfers.

  • De onderliggende nettowinst stijgt van €1.371 miljoen (Q2 2017) naar €1.429 miljoen (Q2 2018). Dat is een toename van 4,2%.
  • De inkomsten lopen terug van €4.532 miljoen (Q2 2017) naar €4.484 miljoen (Q2 2018). Deze lichte daling van 1,1% komt volgens ING door een eenmalige vastgoed-meevaller in dezelfde periode vorig jaar.
  • Het bedrag aan voorzieningen op foute leningen neemt met 49,8% af, van €229 miljoen (Q2 2017) naar €115 miljoen (Q2 2018).
  • In totaal heeft ING wereldwijd 38,2 miljoen klanten, waarvan 12 miljoen zogeheten primaire klanten zijn: klanten die meer dan één product van ING afnemen. Voor 2020 is het doel 14 miljoen primaire klanten
  • ING keert een interim-dividend uit van €0,24 per aandeel.

Een belangrijk moment van afgelopen kwartaal was de aangekondigde samenwerking met de Franse verzekeringsgigant AXA. De keuze voor samenwerken met AXA biedt ING een diversificatie van de inkomsten en positioneert ING als een one-stop-shop voor verzekeringen. Hamers: “Samen gaan wij de verzekeringsmarkt ontwrichten door via één digitaal platform op een duidelijke en makkelijke manier schade-, zorg- en woningverzekeringen aan te bieden.”

Handelstwisten

Omdat ING wereldwijd opereert is het in potentie vatbaar voor handelsoorlogen. Daar ING grote leningen uit heeft staan bij bijvoorbeeld Amerikaanse multinationals en bij Duitse automobielfabrikanten is het kwetsbaar mocht er een open handelsoorlog uitbreken. Volgens Hamers zal het zo’n vaart echter niet lopen en kan erover praten al leiden tot minder optimisme onder consumenten. “Daardoor ontstaat de indruk dat het niet goed gaat. De Amerikaanse economie groeit heel erg sterk dankzij de belastingverlaging. In China verwachten we een economische groei van 6%, dat blijft een heel grote economie. In Europa zien we een iets lagere groei. Daaraan zie je dat economie een gedragswetenschap is”, zei Hamers in een interview met BNR.