'Ons uitgavenpatroon is vaak een weerspiegeling van ons'
Met het einde van 2024 in zicht blikt Rabobank terug op de financiële patronen van zijn klanten. Het jaarlijkse onderzoek ‘Rabo Terugblik’ biedt niet alleen persoonlijke inzichten voor klanten, maar legt ook diverse generatieverschillen bloot.
Waar gaven verschillende leeftijdsgroepen hun geld aan uit, hoe betaalden ze, en wat zegt dit over hun levensstijl? Uit de analyse blijkt onder meer dat babyboomers het meest vrijgevig waren, terwijl Gen-Z uitblonk in ervaringen en millennials zich ontpopten tot kampioenen van streamingdiensten.
“Met Rabo Terugblik willen we onze klanten inzicht geven in hun financiële jaar. Want ons uitgavenpatroon is vaak een weerspiegeling van ons leven. Zo hopen we onze klanten ook handvatten te bieden om meer grip te krijgen op hun financiën”, vertelt Julian Bongaards, verantwoordelijk voor Online Bankieren en de Rabo App.
“Daarnaast geeft het ook een interessant inkijkje in de verschillen tussen generaties”, vervolgt hij. “Zo verschilt niet alleen waar ze hun geld aan uitgeven, maar ook hoe ze betalen. Die inzichten delen we ook graag.”
Gen-Z: focus op ervaringen
Gen-Z (geboren tussen 1996 en 2012) gaf een relatief groot deel van hun inkomen uit aan eten, drinken en ervaringen buiten de deur. Dit was goed voor bijna 10% van hun totale uitgaven. Hoewel deze generatie niet de hoogste uitgaven had, waren ze wel bijzonder actief in het samen beleven van ervaringen.
“Zo’n ervaring wordt toch vaak gevolgd door een betaalverzoekje”, merkt Bongaards op. Met ruim 7% van hun betalingen via betaalverzoeken scoorde Gen-Z ruim het dubbele van millennials en aanzienlijk meer dan de 0,73% bij babyboomers.
Millennials: thuis in ontspanning
Millennials (geboren tussen 1981 en 1996) besteedden minder aan horeca en buitenactiviteiten in verhouding tot Gen-Z, maar in absolute zin waren ze de grootste uitgavenkampioenen. De helft van deze generatie spendeerde meer dan €90 per maand in de horeca.
Ook thuis investeerden zij flink in ontspanning. Geen enkele generatie besteedde een groter aandeel van hun uitgaven aan telecom- en streamingdiensten.
Babyboomers: vrijgevig en spaarzaam
Babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964) lieten zich in 2024 van hun meest vrijgevige kant zien. Deze generatie gaf gemiddeld 1,7% van hun uitgaven aan goede doelen, meer dan welke andere leeftijdsgroep ook.
Ook op het gebied van sparen namen zij de leiding: 30% van hun uitgaven werd gereserveerd voor spaar- en beleggingsrekeningen. Dit aandeel is aanzienlijk hoger dan bij andere generaties. De Millennials bijvoorbeeld spaarden in absolute bedragen wel meer, maar relatief gezien bleven zij achter bij de babyboomers.
Betaalgewoonten
Naast verschillen in uitgavenpatronen waren er ook opvallende trends in betaalgedrag. Babyboomers bleven koplopers in het opnemen van contant geld, terwijl Gen-Z massaal koos voor digitale betaalverzoeken. Deze generatie, bekend om hun digitale vaardigheid, paste hun betaalgedrag aan op hun levensstijl waarin gedeelde ervaringen centraal staan.
Grip op financiën door inzicht
De inzichten zijn gebaseerd op geanonimiseerde data van de ‘Inzicht’-functie in de Rabo App, een tool waarmee klanten hun inkomsten en uitgaven kunnen analyseren. Daarnaast biedt de app voorspellingen voor het uitgavenpatroon van de komende maand, wat klanten helpt bij het budgetteren.
Met functies als deze wil Rabobank klanten meer grip op hun financiën te geven. Hiervoor heeft de bank onlangs erkenning mogen krijgen: de Rabo App staat op plek 9 in de wereldwijde Mobile Banking Benchmark van Sia Partners.