Decemberuitgaven: Kerstman vergroot voorsprong op Sinterklaas

12 december 2024 Banken.nl

De feestmaand december is in volle gang en dat betekent cadeaus, gezelligheid en feestelijke maaltijden. Uit een recent onderzoek van ABN AMRO blijkt dat Kerstmis steeds meer terrein wint op Sinterklaas, maar dat consumenten tegelijkertijd de hand op de knip houden.

Steeds meer Nederlanders vieren Kerstmis, terwijl de populariteit van Sinterklaas afneemt. Dit jaar viert 82% Kerst, een stabiel aandeel ten opzichte van 2023.

Daarentegen daalde het aantal Sinterklaasvierders van 52% in 2023 naar 46% in 2024. Ook geven minder hulp-Sinterklazen cadeaus: 84% tegenover 89% vorig jaar.

Vooral jongere generaties zijn enthousiast over Kerstmis. Millennials en Gen Z kopen vaker kerstcadeaus dan oudere generaties. De jaarwisseling krijgt eveneens meer aandacht: 16% van de consumenten koopt cadeaus voor oud en nieuw, een stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar.

Budget onder druk

Ondanks de feestvreugde blijft het budget voor cadeaus een uitdaging. Dit jaar verwacht 62% van de respondenten evenveel uit te geven aan cadeaus als vorig jaar. De groep die minder denkt te besteden blijft stabiel op 18%, terwijl het aandeel dat verwacht meer te besteden daalt van 28% naar 21%.

Prijsstijgingen van energie en boodschappen dwingen consumenten tot bewuster koopgedrag. Bijna de helft (46%) geeft aan alleen noodzakelijke aankopen te doen. Vooral jongere generaties en mensen met zorgen over hun financiële situatie kiezen vaker voor aanbiedingen, goedkopere supermarkten of huismerken.

Andere manieren van boodschappen doen

Naast cadeaus speelt ook eten een belangrijke rol tijdens de feestdagen. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten hun boodschappenpatronen aanpassen om kosten te besparen. Vooral jongere generaties geven aan vaker aanbiedingen te kopen, goedkopere supermarkten te bezoeken of A-merken te verruilen voor huismerken.

Bijna een derde van Gen Z en Millennials geeft aan te overwegen hun aankopen in een andere winkel te doen. Ondertussen blijven oudere generaties vasthouden aan hun vertrouwde koopgewoonten. Door prijsstijgingen van gemiddeld 3,5% op jaarbasis, volgens het CBS, blijft besparen een belangrijke overweging voor veel huishoudens.

Meer over ABN AMRO
Profielpagina
ABN AMRO is een partner van Banken.nl