Nederlanders zijn in meerderheid (85%) voor een volledig verbod op een toeslag bij elektronische betalingen via bijvoorbeeld pin of creditcard. Het is de niet bijzondere verrassende uitkomst van een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van kaartaanbieder American Express. Momenteel ligt een wetsvoorstel hieromtrent in de Tweede Kamer, in het kader van de invoering van PSD2.
Digitaal betalen gaat tegenwoordig zo snel en makkelijk dat cash geld rap naar de achtergrond aan het verdwijnen is. De voordelen voor winkeliers zijn eveneens groot. Er kan niet met vals geld worden betaald, de kans op winkelovervallen wordt steeds kleiner en ook het risico op interne diefstal daalt mee. Een digitale betaling accepteren kost echter ook geld voor de ontvangende partij. Betalingsverwerkers rekenen doorgaans een klein percentage van het bedrag. Winkeliers berekenen die kosten soms door aan de consument onder de noemer transactiekosten, bijvoorbeeld ter waarde van een kwartje. Liefst driekwart van de Nederlanders vindt dat een slechte zaak, blijkt uit onderzoek in opdracht van American Express. Ze zien graag een volledig verbod op het rekenen van transactiekosten. Vanuit consumenten een logische stellingname, niemand wil meer betalen dan nodig.
Kwart betaalt wel eens toeslag
Ogenschijnlijk zijn er nog maar weinig winkeliers die transactiekosten rekenen. Toch zijn het er klaarblijkelijk nog voldoende om hier een issue van te maken. Volgens het onderzoek waar American Express zich op baseert heeft een kwart van de Nederlanders nog wel eens te maken met toeslagen. Het gedeeltelijk blijven toestaan of volledig verbieden van toeslagen is onderdeel van de Nederlandse implementatie van PSD2, de nieuwe betaalrichtlijn die nog steeds niet is ingevoerd in Nederland. In de wetgeving heeft de Europese Commissie ruimte gelaten voor een volledig verbod of een gedeeltelijk verbod. Lidstaten mogen daar zelf over beslissen.
American Express voor volledig verbod
American Express pleit voor invoering van een volledig verbod op het rekenen van toeslagen bij elektronische betalingen, in jargon ook wel ´surchargen´ genoemd. Dat het juist een partij als American Express is die dit onderzoek heeft laten uitvoeren, is weinig verrassend. De financiële dienstverlener preekt natuurlijk een beetje voor eigen parochie, omdat het zelf geld verdient aan het verwerken van transacties. De argumenten die ze hanteren zijn echter alleszins redelijk.