Sinds deze week kunnen AfterPay-gebruikers zelf hun betaling pauzeren wanneer zij iets retourneren. De nieuwe functionaliteit moet voor meer controle voor gebruikers zorgen. Vooral in Nederland, een retourland bij uitstek, een nuttige functionaliteit.
AfterPay heeft het afgelopen kwartaal goede resultaten geboekt. Het zag zijn marktaandeel stijgen met 25%. De achteraf betaalmethode is goed voor 5% van alle online aankopen en is daarmee de meest gebruikte achteraf betaalmethode van Nederland. Uit de laatste versie van de Thuiswinkel Markt Monitor kwam tevens naar voren dat van alle online shoppers in Nederland, 13% in Q2 2018 minimaal een keer gebruik maakte van AfterPay.
Nederland retourland
Uit onderzoek van DPD afgelopen zomer bleek dat Nederlanders het meest retourneren van alle Europeanen. Met name in de fashionbranche ligt het retourpercentage zeer hoog. Uit het retourenonderzoek van AfterPay bleek dat in 2016 van alle fashion-orders bijna 40% (deels) werd geretourneerd. Consumenten houden echter wel meer artikelen dan ze überhaupt zouden bestellen wanneer ze vooraf betalen. De retourtermijn bij een webwinkel is vaak gelijk aan de betaaltermijn bij AfterPay. Met de nieuwe functionaliteit wordt voorkomen dat de consument onterecht een herinnering ontvangt terwijl de retourzending nog verwerkt moet worden.
AfterPay retourfunctie
De nieuwe retourfunctionaliteit, die AfterPay nu heeft geïntroduceerd, heeft als doel gebruikers meer controle te geven. AfterPay-gebruikers kunnen gedurende de termijn van hun eerste betaaloverzicht via de app doorgeven dat zij iets retourneren. De uiterste betaaldatum wordt dan automatisch met tien dagen uitgesteld.
Op die manier heeft de webwinkel tijd om de retourzending te verwerken en kan de consument de verwerking afwachten zonder herinneringen te krijgen. Nadat de retourzending is verwerkt krijgt de appgebruiker hier melding van. Afhankelijk van het geheel of gedeeltelijk retourneren komt de betaling te vervallen of kan men het dan nog openstaande bedrag voldoen.
Er is een sterke correlatie tussen online shoppen en retouren. Het aantal retouren ligt vaak nog hoger wanneer de consument achteraf betaalt. Consumenten bestellen bijvoorbeeld meerdere maten om thuis te passen en betalen enkel voor het deel van de bestelling dat ze behouden.