Samen met het Havenbedrijf Rotterdam en elektronicagigant Samsung start ABN AMRO een blockchain-initiatief rondom containerlogistiek. Het doel is de bouw van een platform waarmee de gebruikelijke logistieke handel en wandel efficiënter en zonder papier kan gaan verlopen.
Consumenten staan er doorgaans niet bij stil hoeveel producten ze gebruiken die hun oorsprong elders hebben, vaak in Azië. Waar consumenten vaak ook niet bij stil staan is dat de container één van dé uitvindingen van de vorige eeuw is. Er zijn deskundigen die stellen dat de container meer heeft bijgedragen aan de wereldhandel dan alle handelsakkoorden bij elkaar. Inmiddels komen er miljoenen containers per jaar binnen in de Rotterdamse haven. Allemaal volgepakt met auto’s, apparaten, speelgoed, schoenen, wat dan ook. Vanzelfsprekend is daar een enorme administratieve afhandeling mee gemoeid. Waar komt hij vandaan, is alles al betaald, waar moet het heen?
Logistiek is bij uitstek een sector waar blockchain voor een revolutie kan zorgen, via zogeheten smart contracts. Smart contracts zijn via blockchain vastgelegde afspraken waar niet aan te tornen valt. Zo maken ze papierwerk overbodig en dragen ze bij aan wederzijds vertrouwen. ABN AMRO start samen met het Havenbedrijf Rotterdam en Samsung een pilot waarmee de op dit moment nog tamelijk gescheiden circuits betalingen, administratie en het fysieke vervoer worden geïntegreerd.
Daphne de Kluis is CEO Commercial Banking bij ABN AMRO en licht toe: “In deze pilot gaan we al die stromen integreren: workflow management in combinatie met track & trace, digitaliseren van papieren documenten zoals de vervoersbrief en het financieren van de verhandelde goederen of diensten. Het uiteindelijke doel is een open, onafhankelijk en wereldwijd platform dat uitgaat van het verladersperspectief. Hierdoor worden logistieke ketens transparanter, efficiënter en kunnen op termijn miljoenen euro’s worden bespaard.”
Bron van waarheid
Wat blockchain bijdraagt is het vormen van een eenduidige ‘bron van waarheid’. Alle informatie wordt decentraal opgeslagen en gelogd binnen een keten van datapakketjes, ofwel blockchain. Al die datapakketjes zijn onveranderlijk. Er kan dus geen discussie meer ontstaan over of een schip wel of niet alle containers afgeleverd heeft, of de reder de haven betaald heeft en zo verder.
De pilot heeft betrekking op een multimodaal transport* van een container vanuit Zuid-Korea naar Rotterdam. Het project staat gepland voor januari 2019.
*Multimodaal transport wil zeggen een volledige transportketen waarmee een gestandaardiseerde transporteenheid op verschillende manieren van transport vervoerd wordt. Bijvoorbeeld eenzelfde container die eerst per vrachtwagen naar de haven gaat, daarna per schip naar een andere haven en met de trein naar de eindbestemming.