ABN AMRO wijzigt diverse tarieven voor betaaldiensten- en producten zakelijke klanten

29 oktober 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

ABN AMRO heeft aangegeven met ingang van 2019 nieuwe tarieven te hanteren voor het gebruik van diverse betaaldiensten voor zakelijke klanten. Dat wil niet zeggen dat iedereen meer gaat betalen. Voor sommige diensten waarvoor handmatig werk nodig is stijgen de tarieven, voor sommige online diensten daalt het tarief juist. In totaal wijzigt zo’n 10% van de tarieven van betaaldiensten.

In de digitale wapenwedloop kan ABN AMRO niet achter blijven. Dat de bank stevig bezig is op dat gebied werd eerder dit jaar bevestigd door gezamenlijk onderzoek van het FD en Vlerick Business School, een soort Belgische Nyenrode. Zij bestempelden ABN AMRO als één van de koplopers in digitale transformatie in Nederland. Maar waar gedigitaliseerd wordt moeten ook beslissingen genomen worden. ABN AMRO geeft op haar website aan dat zakelijke klanten vanaf 1 januari te maken kunnen krijgen met nieuwe tarieven.

De bank geeft aan veel geld te investeren in digitalisering en vernieuwing van betaalproducten en diensten. Parallel blijven echter ook diensten bestaan waar nog oude vertrouwde mensenhanden mee gemoeid zijn. Om gebruik van online diensten te stimuleren wordt geld storten met een sealbag bijvoorbeeld duurder. Aan de andere kant wordt geld storten in een automaat weer goedkoper, omdat het tellen door een computer wordt overgenomen van een mens. Een volgens ABN AMRO beperkt aantal online diensten stijgt echter wel in prijs.

ABN AMRO geeft aan dat voor 90% van de betaaldiensten en -producten de prijs onveranderd blijft. Ook de prijs voor betaalpakketten voor zakelijke klanten blijft volgend jaar gelijk. Alle kleinzakelijke klanten die gebruik maken van losse producten die in een betaalpakket zitten, krijgen vanaf 1 januari automatisch het betaalpakket.