Het creëren van een open infrastructuur stelt banken en fintechs in staat om diensten te ontwikkelen die voorheen ondenkbaar leken. Het fenomeen Open Banking wordt steeds bekender en spelers uit de markt zetten nieuwe stappen in grotendeels onontgonnen terrein. Op 4 december organiseert kennis- en netwerkorganisatie IIR het Open Banking Event 2018. In aanloop naar die dag laat IIR alvast spreker Emile Kouwenhoven, Directeur Partnermanagement bij Knab, aan het woord. Hij geeft alvast drie tips met betrekking tot Open Banking.
Tip 1 - Leg je ziel bloot
“Knab is opgericht in 2012, middenin de financiële crisis, met de wil om het anders te doen. We zagen dat je als bank dicht bij jezelf moet blijven. Als je weet wat je goed kunt en wat de reden is van je bestaan, is het eenvoudiger om resultaten te boeken. Het helpt om keuzes te maken. De ziel van Knab is daarom ons uitgangspunt: ondernemend en positief zijn, lol hebben in ons werk door te doen waar we goed in zijn. Dat merkte de klant. Mede daardoor hebben we de hoogste klanttevredenheid.”
Tip 2 - Verdiep je in de klant
“Als bank is het bieden van toegevoegde waarde op een betaalrekening niet zo gemakkelijk. Je goed verdiepen in je klanten is cruciaal om waarde te kunnen toevoegen. Onze klanten willen geen gedoe. Ze willen wel een bank die reageert op vragen waarbij het contact ook nog leuk is. Bereikbaarheid en klantcontact zijn dus het allerbelangrijkst. Dat zie je uiteindelijk terug in het rendement. Ik werk pas een paar maanden bij Knab en luister vaak een halfuurtje mee met onze Servicedesk. Mede daardoor loop ik elke dag met een glimlach op mijn gezicht. Collega’s krijgen hier de ruimte en hoeven niet overal toestemming voor te vragen. Zo stuurde iemand laatst een doosje paaseitjes naar een klant die zijn bankpas zo goed had verstopt dat hij hem niet meer kon vinden. Onze klanten waarderen dat soort humor.”
Tip 3 - Werk samen
“Open banking ontdooit de ijstijd waarin banken jarenlang zaten en gaat er hopelijk voor zorgen dat we elkaar meer opzoeken, met maar één doel: klanten blij maken. Ik zie het als het begin van een gezond ecosysteem, met een open infrastructuur, die helpt vragen van klanten oplossen. Wij kiezen daarin waar we goed in zijn: het klantcontact, betalen en sparen. Andere zaken die klanten van ons verwachten en waar andere bedrijven beter in zijn? Daar trekken we partners voor aan, bijvoorbeeld bedrijven die alles weten van verzekeringsprocessen of over innovatieve applicaties. Nieuwe partners nodig ik vaak uit in het bedrijfsrestaurant, zodat ze zien wie we zijn en kunnen kennismaken met mijn collega’s. Niemand loopt hier in een stoffig pak, maar kleedt zich waar hij of zij zich lekker in voelt. De materie en de klantvraag staan bij ons centraal. Partners zeggen vaak: ik krijg meteen het gevoel dat ik hier zelf zou willen werken. Dat is natuurlijk erg leuk om te horen.”
Open Banking Event 2018
Knab is één van de aanwezigen op het Open Banking Event van IIR op 4 december. De bank geeft daar onder meer een presentatie. De Duitse toezichthouder BaFin gaat in op ervaringen met PSD2, API’s en machine learning. Het publiek die dag bestaat uit medewerkers van banken en fintechs.