Hoe ga je als global brand in betalingstechnologie om met je maatschappelijke verantwoordelijkheden? Door te dóen. Maar wat is dan dat ‘doen’? Wanneer doe je het goed, wanneer past het bij je? Arjan Bol, Country Manager Nederland bij Mastercard geeft zijn visie.
Bol: “Elke dag communiceren wij - vrij automatisch – hoe we de wereld veilig en gemakkelijk verbinden door onze betalingstechnologie. Vaak trots omdat we bijvoorbeeld groeien in aantallen transacties of de nieuwste betaalinnovaties. Soms ook uitleggend en transparant omdat gebruikers iets niet snappen dat goed of soms minder goed gaat. Maar een merk als het onze, pakt natuurlijk ook zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid búiten dat dagelijkse betalingsverkeer. Hoe je daarover communiceert is een uitdaging weten wij.”
Geen loze merkpijler
“Je merkt in ons bedrijf dat iedereen invulling wil geven aan onze merkpijler ‘inclusion’. Dat gaat tot en met de speciale consultants die kosteloos ontwikkelingslanden bijstaan met concreet advies. Dit komt voort uit het organisatiedoel om iedereen ter wereld toegang te verschaffen tot veilig en gemakkelijk betalen. Dit is een wijd geaccepteerde voorwaarde voor economische zelfstandigheid en groei van een maatschappij, maar zeker ook voor elk individu daarbinnen”, vervolgt Bol.
De Mastercard Country Manager wijst er op dat er in ons kleine land echter 361.000 betaalautomaten staan, dat pinnen gemeengoed is (92% acceptatie in horeca, 97% in detailhandel, 100% bij supermarkten)* en dat 100%** van de volwassen Nederlanders een bankrekening heeft: “Er is geen sprake meer van het creëren van toegang tot betalingsverkeer.”
Verbinden en communicatiekracht
Bol legt uit hoe Nederland dus qua betalingsverkeer al “uitstekend is ingericht” en stelt dat van ‘financial inclusion’ “amper nog sprake kan zijn”, maar dat “je altijd andere landen kunt helpen”. ‘inclusion’ is gedefinieerd naar het zorgdragen dat kinderen naar school komen, door schoolmaaltijden te verstrekken in ontwikkelingslanden. Door schoolmaaltijden wordt toegang tot onderwijs gestimuleerd en krijgen kinderen de mogelijkheid zich te ontwikkelen, om later niet meer afhankelijk te zijn van voedselhulp maar juist financieel onafhankelijk, legt Bol uit. “Maar alleen doneren is onvoldoende voor een merk met onze communicatiekracht. Dus zetten we ook onze communicatiemiddelen in om bredere aandacht voor schoolmaaltijden en individuele ontwikkelingsmogelijkheden te krijgen”, voegt hij toe.
Meer doen dan alleen doneren
“Is dit verantwoordelijkheidsgevoel of kien reputatiemanagement? Wij stelden ons ook die vraag en kozen ervoor om onze taak ook écht in te vullen en alle kanalen open te zetten op dit onderwerp. Om meer te doen dan doneren, maar ook te activeren. Een rol die misschien onverwacht is, maar waar Mastercard vol in gaat door aandacht te vragen via sponsoracties, verdubbeling van donaties, over het onderwerp te communiceren waar mogelijk en de toezegging om dat meerjarig te doen.
In Nederland ligt het doel op de financiering van bijna twee miljoen schoolmaaltijden in samenwerking met het World Food Programme van de Verenigde Naties. Bol: ”Als bijdrage hieraan organiseren we op 3 december een liefdadigheidsdiner samen met restaurantgids Gault&Millau. Geen onverwachte verbinding want met Gault&Millau samen kunnen we de juiste sfeer neerzetten om goed te laten doneren.”
Bol besluit: “Wij geloven in financiële onafhankelijkheid. Het is een doel waarvoor we een avond graag aan tafel gaan, met alle sponsoractivatie eromheen. Want verantwoordelijkheid is meer dan doneren, maar ook de taak om erover te communiceren. Een maatschappelijk thema helpen agenderen.”
* Bron: Onderzoek Panteia 2018
** Bron: World Bank Group 2017