Er gaat veel geld zitten in digitale transformatie. Financiële instellingen geven er gezamenlijk miljarden aan uit. Uit onderzoek blijkt dat lang niet iedere beleidsmaker overtuigd is van het bestedingsdoel. Digitaal adviesbureau Synechron licht in een nieuw rapport vier thema’s uit waar financiële instellingen zich het best op kunnen concentreren om niet achterop te raken in de wapenwedloop genaamd digitale transformatie.
Digitale transformatie is als een schatkist aan nieuwe mogelijkheden die opengaat. Nieuwe mogelijkheden om omzet te genereren en de winstgevendheid te verbeteren. Volgens marktonderzoeksbureau IDC kan digitale transformatie wereldwijd een duizelingwekkende $18 biljoen aan waarde toevoegen voor organisaties. Onderzoeks- en adviesbureau Gartner geeft aan dat digitale transformatie tegen 2020 36% van alle omzet ondersteunt.
De financiële dienstverlening is één van die sectoren waarin digitalisering van eminent belang is. Niet zonder reden staat digitale transformatie bovenaan menig prioriteitenlijstje van banken en andere financiële instellingen. Dat komt naar voren in onder meer veel aandacht voor moderne technologieën als kunstmatige intelligentie en blockchain. In allebei wordt fors geïnvesteerd en veel proof-of-concepts zien het leven. In de eerste plaats is dat vooral oefenen, want echt gemeengoed voor consumenten is het nog niet.
Voldoende terrein te winnen
Slechts 19% van de huidige bestuurders denkt over de juiste technologie te beschikken en een nog kleiner deel (14%) denkt dat hun processen geschikt zijn voor het uitvoeren van een moderne digitale strategie. Dat stelt onderzoeksbureau Forrester. Daaruit blijkt dat er nog wel wat terrein te winnen valt voor wat betreft de aanpak van digitale transformaties. Zeker in de financiële sector, waar de afgelopen tien jaar vooral in het teken stond van overeind blijven en voldoen aan regelgeving en compliance.
Hoe een bedrijf dan succesvol wordt in digitale transformatie is de vraag van één miljoen. Synechron - dat financiële instellingen adviseert over digitale transformatie - ontwaart vier hoofdgebieden waarop bedrijven het verschil kunnen maken: (1) ecosystemen, (2) technologie-gedreven transformatie, (3) horizontale data-analyse en (4) cultuurtransformatie.
Vier digitale transformatie trends
- Ecosystemen. Traditionele financiële partijen hebben te maken met almaar hevige concurrentie vanuit de fintech- en bigtech-hoek. Naast relatief kleine en innovatieve bedrijfjes zijn het ook de Amazons en Apples van deze wereld die hun tentakels uitspreiden naar financiële producten. “2019 zal de toekomst van financiële dienstverlening echt op een volgend niveau brengen en we zullen gedurende het jaar enorme veranderingen zien plaatsvinden”, stelt Faisal Husain, medeoprichter en CEO van Synechron. “We verwachten dat dit jaar ecosystemen zullen ontstaan die enkele cruciale technologieën samenbrengen die zijn gericht op het bieden van effectievere manieren om in contact te staan met klanten.”
- Technologie-gedreven transformatie. Een bedrijf dat op digitaal vlak mee wil in de vaart der volkeren moet een moderne en flexibele technologische architectuur gaan implementeren. Legacy systemen zullen als een blok aan het been voelen. In plaats van een monolitisch systeem heeft een flexibele microdiensten-architectuur de voorkeur, ondersteund door open-API-strategieën. Dan gaat het over de achterkant van het kastje, maar ook de voorkant vraagt aandacht. Optimalisatie van de gebruikerservaring (UX - user experience) is nodig voor een vlekkeloze klantreis.
- Horizontale data-analyse. Data is tegenwoordig goud waard en zie daar, er is nogal wat data beschikbaar. Maar om er ook wat nuttigs uit te verkrijgen is goede analyse nodig. Met horizontale data-analyse bedoelt Synechron de uit data verkregen inzichten in te zetten voor een breed palet aan businessinnovaties. De juist tools op gebieden als data analytics, data mining en datavisualisatie. “Terwijl in 2018 AI-strategieën zich voorbij simpele automatisering ontwikkelden richting meer complexere data science-toepassingen, zal in 2019 de sprong plaatsvinden naar ondernemingsbrede business intelligence en verdere innovatie van data science-strategieën om de return on investment (ROI) te verbeteren.”
- Cultuurtransformatie. Wellicht de meest ‘zachte’ van de vier trends die Synechron uitlicht. Nieuwe generaties klanten én concurrenten vragen om nieuwe diensten en nieuwe producten. Maar ze vragen ook om nieuwe bedrijfsculturen. Dat kan zich uiten in modern taalgebruik richting consumenten, maar in hoofdzaak doelt Synechron op nieuwe manieren van werken, waarin bijvoorbeeld nadruk ligt op agile en DevOps. Maar ook zaken als diversiteit, werken op afstand en een duurzame investeringsportefeuille spelen een rol in het verleiden van de klant van morgen.