91.000 Nederlanders wisselden van bank in 2018

07 februari 2019 Banken.nl 2 min. leestijd

Overstappen van bank, in 2018 deden 91.000 Nederlanders het. Dat is ongeveer een derde meer dan in 2017 het geval was. Dat blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland die recent werden opgevraagd door nieuwszender BNR. Een eenduidige verklaring heeft de Betaalvereniging niet, wel wijst het op factoren als een goede overstapservice, toenemende concurrentie en principiële redenen.

Het was voor het eerst in drie jaar tijd dat er weer meer mensen de overstap maakten naar een andere bank. In totaal maakten 91.000 Nederlanders een overstap. Op meer dan tien miljoen rekeninghouders is dat nog steeds slechts een fractie. Ondanks de mogelijkheden blijven mensen toch vaak plakken bij hun eigen vertrouwde bank. Het behouden van het eigen rekeningnummer is een gebruikelijke reden voor veel mensen. Luiheid is er ongetwijfeld ook één.

Combinatie van factoren

Helemaal zeker valt niet verklaren waarom er opeens weer een stijgende lijn zit in het aantal overstappers. “Om te beginnen zijn we een lichtend voorbeeld in Europa, we zijn voorloper met de overstapservice. Het is waarschijnlijk een combinatie van factoren” aldus Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland. “De overstapservice is volledig digitaal. Het bestaat al veel langer, maar met name papieren procedures zijn een stuk makkelijker gemaakt. We nemen aan dat tenminste een deel van de groei daardoor komt.”

 

Als een bank in opspraak is kan de klok erop gelijk gezet worden dat consumenten zich op sociale media uitspreken tegen een bank en aangeven over te gaan stappen. Vaak wordt de soep minder heet gegeten dan ze wordt opgediend, maar voor een bepaalde groep wegen principiële bezwaren zwaar genoeg. “Ook als mensen tevreden zijn met de dienstverlening kun je het bijvoorbeeld niet eens zijn met de bonussen of het beleid van een bank.” Nieuwkomers op de markt zijn een derde reden die Boudewijn noemt. “De overstapservice geldt ook voor zzp’ers en mkb-bedrijven. Ook daar is sprake van een stukje toegenomen concurrentie die bijdraagt aan de groei in overstappers. ”

Interviewer Bas van Werven vraagt nog eens waarom het nog steeds niet mogelijk om je rekeningnummer mee te nemen, zoals gebruikelijk is bij het telefoonnummer. “Hier wordt al twintig, dertig jaar over gesproken, maar de behoefte ervan neemt af. Dat komt mede door gemakkelijker geworden betalingsservices, waarbij het onthouden en invullen van je rekeningnummer niet altijd meer nodig is.”