Als eerste Nederlandse bank doet Rabobank iets aan onduidelijk geformuleerde afschrijvingen op het rekeningoverzicht. Kern van het idee is zo veel mogelijk de winkelnaam te vermelden in plaats van enkel de vaak relatief onbekende naam van een betalingsverwerker. De Consumentenbond bracht de bal aan het rollen.
Met gefronste wenkbrauwen in de lucht staren om te bedenken waar toch die ene afschrijving ook alweer betrekking op had. Het zal velen bekend voorkomen, zeker in het geval van gezamenlijke rekeningen. En omdat consumenten steeds meer afrekenen via pin verschijnen er ook steeds meer transacties op het overzicht. Waar banken steeds meer tools voorzien in het categoriseren van uitgaven is de naam op de afschrijving lang niet altijd even duidelijk. Het is de Consumentenbond een doorn in het oog. De bond is daarom erg te spreken over de actie van Rabobank om afschriften te gaan verduidelijken.
Meldpunt voor onbegrijpelijke namen
Er is een heus meldpunt waar consumenten onduidelijke afschrijvingen kunnen doorgeven: het Meldpunt Onbegrijpelijke namen op bankafschriften. De bond zelf noemt als voorbeelden C&M Amsterdam of C&M*VOF ARMOTA. En inderdaad, dat maakt het er niet duidelijker op. Niet zelden is de hoogte van het bedrag nog meer verklarend dan de omschrijving zelf. Rabobank wil voortaan in elk geval de winkelnaam op het afschrift gaan vermelden, wat al mogelijk is voor winkels die gebruikmaken van Rabo Omnikassa, de online betaalservice van Rabobank.
Volgens Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond, is het een mooie eerste stap. “Consumenten vinden nog te vaak onbekende namen van betaalservices op hun bankafschrift, in plaats van de winkel waar iets is gekocht. Ze hebben dan vaak geen idee waarom het gaat. Rabobank maakt nu een deel van die afschrijvingen duidelijk. De Rabo betaalservice is alleen niet zo groot, daarom juichen we het toe dat de bank in gesprek is met grote betaalservices om de toepassing over te nemen.”