Betaal- en technologiebedrijf Mastercard slaat een flinke slag door de overname van de Deense betaaldienstverlener Nets. De Amerikaanse gigant betaalt €2,85 voor een groot deel van de corporate diensten-divisie van het fintech-bedrijf. Met de overname versterkt Mastercard zijn mogelijkheden op het gebied van account-to-account (A2A) betalingen.
Amerikanen die de krant openslaan en lezen dat Mastercard Nets koopt zullen wellicht even in hun ogen wrijven en het bericht nog een keer lezen. Mastercard dat bijna €3 miljard neerlegt voor NBA-basketbalploeg Brooklyn Nets? Nee, dat is inderdaad niet het geval. Nets is een in Denemarken opgericht fintech, actief in het aanbieden van betaaloplossingen. Nets is gevestigd in een buitenwijk van Kopenhagen, maar heeft ook vertegenwoordigingen in diverse andere Noordse landen.
Real-time betaalopties
Nets is onder meer sterk op het vlak van A2A-betalingen en dat is een voorname reden voor Mastercard om te investeren. Om precies te zijn verwerft Mastercard de zogenoemde ‘clearing en instant payment’ diensten en de e-facturatieoplossingen van de corporate services-divisie van Nets. De acquisitie geeft Mastercard meer en nieuwe real-time betaalopties.
“De wereldwijde mogelijkheid voor real-time betalingen is in stroomversnelling”, aldus Michael Miebach, chief product & innovation officer bij Mastercard. “Deze overeenkomst versterkt onze positie als one-stoppartner voor de betaalbehoeften van iedere bank, verkoper of overheidsorganisatie. De combinatie met bestaande Mastercard partners als Vocalink, Transfast en Transactis levert werkelijk onderscheidende real-time betaalmogelijkheden, -innovaties en -expertise.”
Multi rail
Mastercard is de afgelopen jaren druk bezig met investeren in de eigen mogelijkheden. De Amerikanen willen naar eigen zeggen een ‘multi rail betaalbedrijf’ zijn, een bedrijf met uitgebreide proposities dus. “Deze overeenkomst onderstreept de kracht van onze strategie om het veranderende betaallandschap voor te blijven. Dit doen we door banken, bedrijven en consumenten essentiële keuzes te bieden”, vervolgt Miebach.
Mastercard stelt dat real-time betalingen een slimmer en sneller alternatief zijn voor traditionele ACH (automated clearing house), cash en cheques. Banken profiteren hiervan door een efficiënte dienstverlening richting hun eigen klanten, tegelijkertijd draagt het bij aan betere kostenbeheersing.
Voor Nets is de overname van Mastercard een mogelijkheid om internationaal meer voet aan de grond te krijgen. “In de afgelopen jaren heeft Nets een sterk account-to-account betaalplatform met wereldwijde groeimogelijkheden gebouwd. Om het internationale groeipotentieel volledig te benutten, nog meer dan Nets’ huidige geografische bereikbaarheid, zijn mogelijkheden en middelen van een gevestigde wereldwijde speler nodig”, aldus Bo Nilsson, Group CEO of Nets. “Met zijn middelen en het wereldwijde bereik is Mastercard sterk gepositioneerd om de waarde van Nets’ account-to-account business volledig te benutten.”