Grote slag op kredietmarkt: Rabobank neemt Alfam over van ABN AMRO

Grote slag op kredietmarkt: Rabobank neemt Alfam over van ABN AMRO

28 november 2025 Banken.nl
Grote slag op kredietmarkt: Rabobank neemt Alfam over van ABN AMRO

ABN AMRO verkoopt zijn kredietdochter Alfam aan concurrent Rabobank. De activiteiten van Alfam (bekend van Defam) worden samengevoegd met Rabo-dochter Freo, waarmee een nieuwe marktleider in consumptief krediet ontstaat. ABN AMRO stopt met het zelf produceren van leningen, maar blijft deze via een partnerschap wel aanbieden aan klanten.

De overname, die naar verwachting in het derde kwartaal van 2026 wordt afgerond, tekent de verhardende strijd op de markt voor particuliere kredieten. Aangescherpte regelgeving, digitalisering en hevige concurrentie dwingen banken tot keuzes: investeren in schaalgrootte of de handdoek in de ring gooien.

Met deze deal kiest Rabobank duidelijk voor het eerste. Door Alfam en Freo samen te voegen, ontstaat een robuuste speler die de markt via alle kanalen kan bedienen. Waar Freo van oudsher sterk is in directe online klantbediening, brengt Alfam via het merk Defam een krachtig netwerk van tussenpersonen mee. Beide merken blijven na de fusie bestaan.

Strategische terugtocht ABN AMRO

Voor ABN AMRO markeert de verkoop een strategische vereenvoudiging. De bank stapt af van het eigenaarschap van de ‘kredietfabriek’, maar blijft de producten wel verkopen. Via een zogeheten third-party arrangement kunnen klanten van ABN AMRO in de toekomst leningen afsluiten die aan de achterkant door de nieuwe Rabo-combinatie worden gefaciliteerd.

“Rabobank is een vertrouwde naam en een partner die dicht bij onze eigen waarden en normen staat”, vertelt Annerie Vreugdenhil (CCO Personal & Business Banking bij ABN AMRO). “We zijn ervan overtuigd dat de nieuwe combinatie, onder leiding van Rabobank, deze vorm van krediet met veel zorg voor het belang van klanten zal blijven aanbieden.”

De transactie gaat gepaard met een verwacht boekverlies van circa €100 miljoen voor ABN AMRO. Daar staat echter tegenover dat de risicogewogen activa met ongeveer €1,2 miljard afnemen. Per saldo levert de deal ABN AMRO een verbetering van de kapitaalbuffer (CET1-ratio) op van zo’n 5 basispunten.

Nieuwe leiding

De integratie van de twee bedrijven komt in handen van Freo-CEO Ron van Vliet. Rabobank is voornemens hem te benoemen tot topman van de nieuwe combinatie.

“Deze stap sluit aan op onze ambitie om onze leidende positie in de Nederlandse retailmarkt te versterken”, stelt Carlo van Kemenade (directeur Retail Nederland bij Rabobank). “De overname opent ook de deur voor nieuwe samenwerkingen met de tussenpersonen uit het netwerk van Defam en met ABN AMRO.”